Spectaculair transport van dubbeldeks treinen voor Aero Express

schip2
Stadler treinen in de boot genomen

De eerste aflevering van de 6-delige dubbeldeks van Stadler voor Aero Express is gestart. De reis van Muttenz via Amsterdam naar de Oostzee wordt per schip afgelegd. De treinen zullen worden gebruikt op de lijnen van het centrum van Moskou naar de drie luchthavens. De eerste vier van de in totaal 25 treinen zullen worden gebouwd door Stadler Rail in Altenrhein aan de Bodensee. schip1Zij moeten een geplande lange weg afleggen via Basel (Muttenz), Amsterdam en Sassnitz aan de Oostzee naar de Stadler werken in Minsk. Omdat de treinen in alle GOS-landen over het algemeen breder en langer zijn dan de rest van Europa, is een vervoer per spoor uitgesloten.
Vlak voor de eerste fase van het transport had men groot overleg met de overheden en politiediensten in alle kantons langs de af te leggen route. Belangrijk was de hoogte van het transport voor bijvoorbeeld bruggen die gepasseerd moeten worden. Maar natuurlijk de breedte en lengte waren van groot belang. Deze zijn vooral bij kruisingen waren een probleem.
schip3Na 13 maanden van het plannen van het transport werd half augustus alles aangepakt en de zes wagens van de eerste trein kwamen op tijd afgelopen zaterdag op de plaats van bestemming aan waar het transport over de Rijn naar Amsterdam kon worden voortgezet. Van Amsterdam ging de reis via het Noord / Oostzee kanaal naar Sassnitz. Daar ging de reis verder op de Ferry Kaunas, die is uitgerust met breedspoor tracks. Deze brengt de trein naar Klaipeda in Litouwen. Van daaruit wordt de trein getrokken op het breedspoor op weg naar Minsk, waar de opdrachtgever het werk in de nieuwe Stadler werk worden afgerond.

%d bloggers op de volgende wijze: