Siemens levert 13 locomotieven aan Australië

BHP Billiton Mitsubishi Alliantie (BMA) besteld 13 zware locomotieven E40AC. BMA zal deze gaan gebruiken voor het vervoer van steenkool in de Australische staat Queensland van de kolenmijnen naar het Caval Ridge kolen-terminal in de Daunia Hay Point. BMA kan jaarlijks met deze ’s werelds meest krachtige AC smalspoorlocomotieven 15 miljoen ton steenkool uit de mijn naar de haven vervoeren Met dit contract van E40AC bestaande locomotieven van Siemens stijgt de vloot in het Australische kolen spoorwegnet tot 100. De locomotieven zullen worden gebouwd op de in München fabriek van Siemens en getest.
Deze locomotief is ontworpen voor zwaar vrachtverkeer. De kolentreinen bestaan uit drie locomotieven en 124 wagons E40AC bestaan en een nuttig laadvermogen hebben van ongeveer 11.000 ton. Met een vermogen van 4.000 kW en een continue trekkracht van 450 kN tot 32 km per uur is de E40AC de wereld krachtige elektrische smalspoor locomotief. Het is uitgerust met een Remsysteem AAR en een pneumatische remsysteem.
Deze zware locomotieven voor de smalspoor-systemen zijn in Australië en Zuid-Afrika gelijk. In maart 2006 gaf de operator Queensland Rail een contract voor de levering 20 nieuwe E40AC locomotieven. In augustus 2007 kwam de opdracht voor nog eens 25 Locomotieven. Ook de grootste particuliere Australië railgoederenvervoerder Pacific National bestelde in verschillende uitvoeringen,  42 locomotieven van dit type. Deze nieuwe bestelling bracht de totale  vloot  van de E40AC locomotieven op 100 stuks.

%d bloggers op de volgende wijze: