Siemens bouwt Rhein-Ruhr Express

Advertentie

Siemens RRXMiljarden-order: Siemens bouwt Rhein-Ruhr Express

• Siemens levert 82 treinen en 32 jaar onderhoud
• Totaal opdrachtvolume meer dan €1,7 miljard
• Duizenden banen veiliggesteld, alleen bij Siemens al 100 nieuwe banen

Bij Siemens kunnen champagne flessen geopend worden. Zij hebben vandaag een record-opdracht in de wacht gesleept van de metropoolregio Rhein-Ruhr. De gemeenten die betrokken zijn bij het nieuwe railtransportconcept Rhine-Ruhr Express (RRX) hebben Siemens opdracht gegeven voor de levering van 82 samengestelde Desiro HC-treinen met elektrische aandrijving en voor de levering van onderhoudsdiensten voor een periode van 32 jaar. Met een totaal volume van meer dan €1,7 miljard is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald.
“Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens. Met dit project worden bestaande hoogwaardige banen in Noordrijn-Westfalen veiliggesteld en nieuwe banen gecreëerd. Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio,” aldus Jochen Eickholt, CEO van de Mobility-divisie van Siemens. De onderneming levert niet alleen de nieuwe treinen, maar verzorgt 32 jaar lang ook het onderhoud ervan. Een onderhoudscontract van deze omvang is een unicum voor de Duitse railindustrie. Siemens bouwt een onderhoudsfaciliteit in Dortmund-Eving, waar aan vier treinen tegelijk onderhoud kan worden gepleegd, en waar ongeveer 100 nieuwe specialisten in ploegendiensten zullen werken. Volgens bestaande plannen zal de faciliteit voorzien in een voertuighal, speciale workshops, een wasstraat buiten en opstelsporen voor maximaal tien treinen.

De RRX – geprezen als het project van de eeuw voor de regio – zal de steeds slechter wordende verkeersomstandigheden in het Rijn-Ruhrgebied helpen verbeteren, wanneer in 2018 de eerste treinen worden geleverd. De regio behoort tot de grootste metropoolgebieden van Europa, met een bevolking van zo’n tien miljoen mensen en talrijke doorvoerroutes. Vooral de hoofdroute tussen Keulen en Dortmund heeft jarenlang te lijden gehad onder overbelaste openbaar-vervoer-netwerken en spoorverbindingen.

Door de geoptimaliseerde uitbreiding van het spoorwegnetwerk en de potentiële verkeersverschuiving van de weg naar het spoor verwacht men dat door de RRX elke werkdag duizenden autoritten minder zullen worden gemaakt. De eerste RRX-treinen zullen volgens planning eind 2018 in bedrijf worden genomen en binnen de regio rijden met snelheden tot 160 kilometer per uur. Volgens de planning zullen de treinen om het kwartier rijden, als het railinfrastructuurproject eenmaal is voltooid.

De Siemens-order bestaat uit nieuw ontwikkelde, geavanceerde dubbeldekker-treinen uit de beproefde Desiro-serie. Elke trein zal uit vier wagons bestaan, 105 meter lang zijn en 400 zitplaatsen bieden. Tijdens het rijden zullen twee treinstellen aan elkaar gekoppeld zijn en samen een express-trein van acht wagons met 800 zitplaatsen vormen. Er rijden al Desiro-treinen in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Zwitserland en Thailand en binnen afzienbare tijd ook in Oostenrijk.