Siemens – Alstom wie volgt

Advertentie

De kogel is door de kerk. Niet Bombardier gaat samen werken met Siemens, maar gisteren hebben Siemens en Alstom een persbericht gepubliceerd over de combinatie van Siemens en Alstom. Siemens en Alstom geven een gezamenlijke persconferentie voor journalisten om de fusie toe te lichten.

De Siemens Analyst-oproep met Joe Kaeser, president en CEO van Siemens AG, en Ralf P. Thomas, CFO van Siemens AG, die ook in het Engels worden gehouden, vindt vanmorgen van 09:30 tot 10:30 uur plaats. ). U kunt het conferentiegesprek volgen op www.siemens.com/analystcall.

De gezamenlijke persconferentie van Alstom en Siemens met Joe Kaeser en Henri Poupart-Lafarge, CEO en president van Alstom, vinden plaats op 27 september van 11:30 tot 12:45 uur in L’Hotel des Arts et Métiers in Parijs. Journalisten die niet persoonlijk kunnen bijwonen, kunnen de webcast op www.siemens.com/pressconference volgen en ook vragen stellen via de webinterface. De conferentie wordt gehouden in het Engels met een gelijktijdige vertaling in het Duits en het Frans.

Alle documenten zijn beschikbaar op www.siemens.com/pressconference.

Eerst waren het Duitse Siemens is in gesprek met de Canadese producent Bombardier over een mogelijke samenvoeging van hun treinendivisies. Daardoor zou een bedrijf ter waarde van ruim 10 miljard euro kunnen ontstaan. De treinentak van Siemens is vooral bekend als fabrikant van de hogesnelheidstrein ICE.

Met fusie Alstom en Siemens krijgt Europa een Airbus op de rails. Het Franse industriële conglomeraat Alstom en zijn Duitse evenknie Siemens gaan hun productie van treinen samenvoegen. Die nieuwe, gezamenlijke Europese treinenbouwer, die Siemens Alstom gaat heten, moet een Airbus voor de rails worden, aldus het FD. Een fusie tussen een Franse en een Duitse treinfabrikant past in een trend. Ook in China is men voor een samensmelting. Vooral China Railway Rolling Stock Corp (CRRC) klopt op de deur van Europese bedrijven. De Chinezen storten zich steeds nadrukkelijker op de westerse treinenmarkt. Volgens Handelsblatt kost een nieuwe ICE bij staatsconcern CRRC € 19 mln. Bij Siemens kost zo’n trein ruim twee keer zoveel. Alstom en Siemens worden samen de op een na de grootste treinenfabrikant ter wereld, waarmee ze denken tegenwicht te kunnen bieden aan CRRC.

Wat gaat er met de kleinere treinenfabrikanten gebeuren zoals het Zwitserse Stadler en het Tsjechische Skoda Transportation of het Italiaanse AnsaldoBreda, dat in Nederland nu bepaald geen goede naam heeft door het Fyra-debacle, werd vorig jaar overgenomen door het Japanse Hitachi.

1 Comment

  1. Bedrijfseconomisch is dit logisch, maar de vraag is wat dit betekent voor het nu al veel te lage innovatietempo in de spoorbranche. Er is geen fatsoenlijke concurrentie & marktwerking meer. Bij ERTMS zie je nu al wat de gevolgen zijn: de leverancierskant doet niks uit zichzelf voor de klanten. Het is een aanbodsgestuurde ‘markt’ die eigenlijk geen echte markt meer is.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.