Select groepje machinisten

Advertentie

Van tijd tot tijd komt Eurostar naar Nederland voor een testrit. Rond 12 uur passeert de bijna 400 meter lange trein de grens bij Hazeldonk. Wie zijn de mensen die voor NS en Eurostar deze testritten rijden?


Een portret van één van deze machinisten
‘Ik ben heel trots dat ik dit mag doen.’ Deze Eurostar is leeg. Maar Bekkaye (45) rijdt hem met veel liefde 2x per week van Amsterdam naar Brussel Zuid/Midi. Sinds januari is Bekkaye namelijk lid van een select groepje machinisten: de Nederlandse mannen en vrouwen die de directe treinverbinding tussen Amsterdam en Londen gaan besturen.
In dit gedeelte van de testfase rijdt de trein echter nog leeg door Nederland en stappen de passagiers voor Londen pas in Brussel in. Bekkaye stapt daar juist uit en rijdt weer terug naar Nederland.
’20 jaar geleden begon ik aan mijn droombaan: machinist voor NS. Maar 10 jaar geleden stapte ik over naar Thalys, want ik geniet van nieuwe omgevingen en de lange trajecten. Zo voelt het echt alsof ik zelf op treinreis ben. ‘
Bekkaye – Machinist Eurostar
‘De eerste Eurostar-training in de Kanaaltunnel was dus heel bijzonder. Als je daar na een halfuurtje weer uit komt is het vakantiegevoel het sterkst: het stuk tussen de tunnel en Londen is écht niet meer zoals in Nederland.’
‘De omgeving en architectuur zijn zo totaal anders. De trein zelf is ook een mooie nieuwe uitdaging. Hij rijdt heel anders dan Thalys en hij is superlang, bijna 400 meter. Plus, het is de allernieuwste trein van Europa, met de allernieuwste foefjes. Ik kan zelfs vanuit de cabine per rijtuig heel precies de temperatuur van de airco regelen. Het wordt echt te gek om straks met deze trein het hele stuk te mogen rijden.’ Bron en Foto’s: NS

1 Comment

  1. Werken is meer dan geld verdienen. Dat weet bijna iedereen. Maar ben je je dat bewust? Deze machinist wel, als je met zoveel enthousiasme over je werk kunt vertellen. Wij zijn ook even meegenomen naar Engeland. Zie het landschap al voor me.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.