Madrid Spanje 30 juni 2010 – Nationale spoorwegmaatschappij van Spanje RENFE onthulde haar nieuwe hogesnelheidstrein de serie 112 op haar toekomstige werkplaats Santa Catalina in Madrid waar het onderhoud van rollend materieel gebeurt. In totaal heeft RENFE 30 treinstellen van deze serie besteld bij Bombardier Talgo voor de Madrid – Valencia hogesnelheidslijn, die later dit jaar geopend zal worden. De 200 m lange trein, heeft twee motorwagens en 12 tussenwagens, met totaal 365 stoelen in vergelijking met de 316 van de Bombardier Talgo serie 102 voor RENFE waaruit deze serie is ontwikkeld. Er zijn nu slechts twee klassen, die de Spaanse aanduiding van toeristische en club hebben meegekregen. Het aantal toeristische zitplaatsen steeg tot 294 dat na een marktonderzoek verhoogd werd. De nieuwe trein heeft een topsnelheid van 330 km per uur. Elke Bo- Bo wagen heeft vier asynchrone tractiemotoren , gevoed door een IGBT converter per draaistel. De gehel trein weegt 322 ton. Deze serie 112 wordt gedeeltelijk geproduceerd met de RENFE Los Prados workshops in Málaga, waar men verantwoordelijk is voor de montage van het wageninterieur, outfit, schilderen en het testen. Bron/foto: Railway Gazette
Gerelateerde berichten
Wereldrecord Chinese Supertrein
De Chinese website China.org.cn schrijft dat China’s high-speed trein zijn eigen wereldrecord brak, aldus het ministerie van Spoorwegen. De in China ontwikkelde trein CRH380A verbrak met een snelheid van 486,1 km per uur op het traject […]
Alstom gaat 152 X’Trapolis-forenzentreinen produceren voor renfe
29/03/2021 Redactie Nieuws Reacties uitgeschakeld voor Alstom gaat 152 X’Trapolis-forenzentreinen produceren voor renfe
Alstom heeft een contract getekend met renfe, de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij, voor de levering van 152 treinen met grote capaciteit. De treinen komen uit de Alstom’s X’Trapolis-reeks. Naast de levering van 152 treinen omvat het […]
DB bestelt 23 Langeafstand treinen
De lobby van Roger van Boxtel van de NS, tijdens de InnoTrans vorig jaar in Berlijn heeft toch geholpen. De Deutsche Bahn bestelde 23 nieuwe langeafstandstreinen van de Spaanse fabrikant Talgo. Het is een raamcontract […]