Reizigers in Europa zijn flexibeler dan verwacht

Berlijn. Mensen in Europa zijn verrassend flexibel als het gaat om het kiezen van hun wijze van vervoer. In de afgelopen vijf jaar, hebben ongeveer de helft van alle reizigers in zes Europese landen wijzigingen aangebracht in hun eigen vervoer gewoonten en hebben geprobeerd een nieuwe mobiliteit mix te vinden. Dit zijn de bevindingen van het EU-project USEmobility, waarin zeven partners uit vijf landen 26 maanden onderzoek deden naar de passagiers gedragspatronen. “Door te kijken naar de werkelijke redenen voor het overschakelen vervoer mogelijkheid. Onze wetenschappelijk onderzochte project nieuw heeft nieuwe feiten aan het licht gebracht,” zei Jolanta Skalska van de Duitse Pro-Rail Alliance tijdens het eindverslag van de USEmobility project conferentie afgelopen woensdag in Berlijn. “Focussen op reizigersgedrag was zeer nuttig”, zei Skalska. Bijvoorbeeld, de onderzoekers ontdekte dat mensen hun gevestigde keuze van de vervoerwijze veel vaker beoordeelden dan voorheen werd aangenomen. “Elke nieuwe fase in het leven van de persoonlijke omstandigheid, van begin school tot het starten van een stage, van het starten van een nieuwe baan of met pensioen gaan, schept mogelijkheden voor het aanbrengen van wijzigingen”, zegt Skalska in haar samenvatting van de grootschalige representatieve enquête, die werd uitgevoerd in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Kroatië, Nederland en België. Het kwam niet als een verrassing dat de helft van de ondervraagden al daadwerkelijk een dergelijke verandering in de afgelopen vijf jaar heeft gemaakt.

Zoals verwacht, afgezien van individuele levensomstandigheden, de kwaliteit van de alternatieven had een aanzienlijke invloed op de mogelijkheden voor verandering. Binnen het USEmobility kader dat de onderzoekers hadden bevestigd dat ‘harde factoren’, zoals het gemak van het bereiken van bushaltes en stations, een handige tijdschema of lage ticketprijzen waren doorslaggevend prikkels voor reizigers om uit hun auto overstappen op het openbaar vervoer. Aan de andere kant, ‘zachte factoren’ zoals drukke op treinen of het ontbreken van hygiëne en WC werden vaak genoemd als redenen waarom reizigers het openbaar vervoer de rug toe keerden. Een aantal reizigers die zei dat het milieu een belangrijke factor was voor het veranderen van het openbaar vervoer, was verrassend hoog (36 procent).

Andreas Geißler van het Pro-Rail Alliance benadrukte de praktische toepassingen voor de USEmobility bevindingen. “Ons onderzoek stelt ons in staat om strategische aanbevelingen voor transport bedrijven, beleidsmakers en organisaties”, zegt Geißler bij het sluiten van de conferentie. Transportbedrijven kunnen worden aangemoedigd door deze Europese enquête om meer doelgericht te zijn bij de aanpak potentiële reizigers verzoeken. “Nauw samenwerken met de lokale bedrijven, werkgevers of scholen kunnen transportbedrijven helpen om mensen die door veranderingen in hun levensomstandigheden te helpen”, zei Geißler.
USEmobility zal ook ideeën bieden voor beleidsmakers, zei Geißler. “Voor reizigers, zijn duidelijke signalen over het beleid van groot belang. Er zijn tekenen van een verandering in de mobiliteit waarden die de groei zal versnellen in het openbaar vervoer. “Dit betekent dat de politici nu moeten zorgen dat de nodige infrastructuur en capaciteit beschikbaar is.” Maatschappelijke organisaties spelen de rol van intermediair, het overbruggen van de kloof tussen beleidsmakers, transportbedrijven en reizigers. Bron en foto:Pro-Rail Alliance

%d bloggers op de volgende wijze: