Railteam bevordert grensoverschrijdend reizen in Europa

Railteam bevordert grensoverschrijdend reizen in Europa met de hogesnelheidstrein

De Europese hogesnelheidsbedrijven Deutsche Bahn, SNCF, NMBS, NS Hispeed, ÖBB, SBB and Eurostar UK en de dochterondernemingen Thalys, Lyria en Alleo kondigden begin juli de oprichting van Railteam aan met als doel: reizigers naadloos grensoverschrijdend hogesnelheidstreinverkeer aanbieden in West-Europa. Railteam vormt het kader voor een kwaliteitsvol netwerk en dient zo de internationale dienstverlening, en in het bijzonder de aansluitingen, te vergemakkelijken. Internationale reizigers kunnen vanaf vandaag reeds profiteren van de eerste voordelen van Railteam.

Het groeiende Europese hogesnelheidstreinnetwerk verdrievoudigt zich tussen nu en 2020. Ondanks deze aanhoudende groei van het hogesnelheidstreinnetwerk zijn vele internationale reizigers zich niet bewust van de voordelen van de hogesnelheidstrein als alternatief voor lucht- of autoverkeer.
Railteam focust op dit Europese netwerk van hogesnelheidslijnen en draagt ertoe bij het reizen per hogesnelheidstrein in Europa laagdrempeliger te maken voor haar klanten Of het nu om een zakenreis of een vrijetijdsuitstap gaat, van boeking tot aankomst op de bestemming moet voor de klant een verfrissende en relaxte ervaring zijn. Binnen dit Europese netwerk bieden hogesnelheidstreinen als ICE, TGV, Eurostar, Thalys en TGV Lyria hun klanten nu reeds een hoog serviceniveau: van stadscentrum tot stadscentrum, comfortabel, punctueel en betrouwbaar.

Dankzij Railteam bundelen deze bedrijven hun krachten en bevorderen ze zo het grensoverschrijdend reizen op Europa’’s HST-netwerk.

Om aansluitingen voor de reizigers te vergemakkelijken, is er zowel aan boord van de treinen als in de stations meertalige informatie beschikbaar. In een eerste fase komen er in de vijf belangrijkste hubs ( brussel, Keulen, Rijsel, Frankfurt en Stuttgart) Railteam-informatiepunten. In de komende maanden openen er ook infopunten in andere belangrijke stations zoals Londen, Straatsburg, Amsterdam evenals in de belangrijkste hogesnelheidstreinstations in Parijs. De partners werken daarnaast ook aan een betere coördinatie van de vertrek- en aankomsttijden.

Vanaf vandaag verzekert Railteam overigens de reiziger die omwille van een vertraging van zijn voorgaande trein, zijn aansluiting mist, een plaats op de eerstvolgende beschikbare trein, ongeacht het tickettype dat de reiziger heeft.

Opdat de consumenten gemakkelijker hun reis kunnen boeken, investeren de partners 30 miljoen in de aaneenkoppeling van de verschillende distributiesystemen. Dit nieuwe systeem, dat begin 2009 gelanceerd wordt, laat internationale reizigers toe om bij alle verkooppunten van het Europese spoor in één enkele transactie een aantrekkelijk aanbod van prijzen te ontdekken, hun ticket te reserveren, te betalen en te ontvangen.

Ook de trouwe zakenreizigers worden beloond. Reizigers die behoren tot de hoogste klasse van het loyaliteitsprogramma van één van de Railteam partners, zien een aantal van hun voordelen naar een groter netwerk uitgebreid. In een later stadium worden ook de bestaande spaarsystemen uitgebreid tot het volledige netwerk.

Behalve deze initiële voordelen, zal Railteam in de komende jaren verdere innovaties invoeren.

Nu reizen met de hogesnelheidstrein makkelijker en vlotter wordt, zal bijgevolg een toenemend aantal reizigers kiezen voor een milieuvriendelijke treinreis binnen Europa. Reizen per hogesnelheidstrein leidt immers tot significant minder CO2-uitstoot dan wanneer men per vliegtuig naar dezelfde bestemming reist.

Tegen 2010 verwachten de Railteam partners dat 25 miljoen internationale reizigers van hun Europese HST-netwerk gebruik zullen maken. Railteam speelt hierin een sleutelrol.

Bron en foto: HiSpeed

%d bloggers op de volgende wijze: