Railhobby in een nieuwe jas

Advertentie

Lezers bepaalden nieuwe vormgeving Railhobby
Uitgever geeft lezers crossmediaal inspraak in restyling

Het eerste nummer van het tijdschrift Railhobby in het nieuwe jaar is compleet gerestyled. De nieuwe stijl is mede bepaald door de lezers, die via een online uitgave en tijdens evenementen zoals Eurospoor, hun mening gaven over de nieuwe lay-out voordat het eerste nummer ter perse ging. Vervolgens ontwierp de uitgeverij op basis van de resultaten de definitieve lay-out. De uitgever Scala, koos voor deze aanpak omdat zij de doelgroep altijd centraal stelt in al haar activiteiten.

Ashja Bosboom-Fetvaciyan, uitgever van Railhobby: “Wij maken het blad niet voor onszelf, maar voor onze lezer. Wanneer de lezer tevreden is, zijn wij ook tevreden. Dan ligt het voor de hand om de lezer veel inspraak te geven in een proces als dit. Dankzij onze crossmediale formule met e-paper kunnen we dit ook daadwerkelijk doen. Over een paar maanden vragen we ze weer hoe en of het bevalt. Soortgelijke processen komen nog te weinig voor in de tijdschriftenuitgeefwereld.” Door middel van een online uitgave met gerichte vragen en tijdens evenementen hebben de lezers gekozen voor hun favoriete nieuwe cover en een cijfer gegeven aan de verschillende aanpassingen. Het zelfstandige Railhobby is het lijfblad voor spoorweg- en modelspoorhobbyisten. Het behandelt tien keer per jaar het verleden, heden en toekomst van modelspoor en spoorwegen in binnen- en buitenland. Deze combinatie is de kracht van Railhobby. Daarnaast bevat Railhobby vaste rubrieken zoals materiaalbesprekingen, museumnieuws en vitrine. Regelmatig bespreekt Railhobby alles over diverse grote en kleine evenementen en shows. Railhobby verschijnt op papier, via de iPad én volledig online met extra’s, zoals foto’s, links, video en downloads. Scala was de eerste uitgever in Nederland die haar consumententijdschriften zowel op papier als identiek online uitgaf.