Rail-Tech Europe 2013 – De 9e editie

Innovaties en productlanceringen tijdens de 9e editie van Rail-Tech Europe
Amersfoort – Morgen 19 maart 2013, begint de 9e editie van Rail-Tech Europe. Voor de tweede keer sinds de eerste editie in 1997 wordt de beurs gehouden in de Rijtuigenloods in Amersfoort. De succesvolle locatie verandering van Jaarbeurs Utrecht naar de Rijtuigenloods in Amersfoort in 2011 heeft geleid tot toenemende bezoekersaantallen. Er worden ruim 6.500 ondernemers, leveranciers, fabrikanten en rail professionals verwacht op de beurs. Bezoekers kunnen, binnen en buiten, meer dan 8.500 vierkante meter beursvloer verwachten inclusief echte rails waarop machines en werktuigen worden gedemonstreerd, waarvan zelfs enkele primeurs. Een terugkerend onderdeel van de beurs is de Innovation Award. Deze zal worden uitgereikt aan het bedrijf met de meest innovatieve ontwikkeling of product. Ook zullen er tijdens Rail-Tech Europe enkele side events plaatsvinden over de huidige spoor onderwerpen. Deze worden georganiseerd door onder andere organisaties zoals Railforum, Rijkswaterstaat-Leefomgeving, Lloyd’s Register Rail Europe en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Belangrijke beurs
Sinds de eerste editie is Rail-Tech Europe uitgegroeid tot de belangrijkste beurs op rail technologie in de Benelux. De beurs heeft zich ontwikkeld als een internationaal netwerpplatform waar technologie en de markt voor spoorwegvervoer elkaar ontmoeten om kennis uit te wisselen en zaken te doen. Dit jaar heeft Rail-Tech Europe ook de eer om de Duits/Nederlandse handelskamer op de beurs te verwelkomen.
Product lanceringen tijdens Rail-Tech Europe 2013 Rail-Tech Europe biedt een compleet overzicht van producten en diensten op het gebied van spoorweginfrastructuur en rollend materieel. Bemo zal de KRE30 presenteren, een nieuwe ‘batery powered shunt’. Deze rangeerlocomotief is emissievrij en zal worden gebruikt door D’leteren, invoerder van de VAG-groep (waaronder Volkswagen en Audi) in België direct na de primeur in Amersfoort. Siemens toont een mock-up van haar nieuwe tram Avenio. Op dit moment wordt de Avenio in Wenen gebouwd voor gebruik in 2014 in Den Haag. Protec lanceert ’s werelds eerste Magneta Inspection Vehicle (MIV). De MIV is de opvolger van de Magneta, ontworpen voor het verwijderen en slijpen van afval en andere ijzerhoudende materialen. De MIV is echter ook uitgerust om branden te onderscheiden en spoor inspecties met verschillende hightech camera’s uit te voeren. Ook is het mogelijk om het in elkaar te zetten als een platform om tunnels, bovenleidingen en vastgeroeste objecten te inspecteren.
Side events
Op dinsdag 19 maart organiseren Railforum & Rijkswaterstaat-Leefomgeving een conferentie over duurzaamheid. De nadruk zal liggen op de mogelijkheden van CO2-reductie voor de spoorwegindustrie. Deze conferentie is in het Nederlands. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu organiseert een Nederlandse presentatie over ERTMS (European Rail Traffic Management System) op woensdag 20 maart. De rol van ERMTS zal steeds belangrijker worden in de spoorwegactiviteiten en is ook sterk verbeterd in de afgelopen jaren. De Betuweroute is reeds uitgerust met dit systeem en de adviescommissie zal hun ervaringen presenteren. In de namiddag organiseert Lloyd’s Register Rail Europe een conferentie in het Engels over bewaking op afstand aangezien dit steeds belangrijker is in de huidige markt. Tijdens de conferentie zal een succesvolle implementatie van ‘condition monitoring’ worden gepresenteerd en ervaringen van andere sectoren worden besproken met deskundigen uit zowel de rail en niet-rail branche. Foto:  SpoorPro

%d bloggers op de volgende wijze: