OV is meer dan een zitplaats in de spits

Openbaarvervoer is op dit moment bijna overal niet toereikend. Trein, tram en metro kunnen de toestroom van reizigers in de spits niet aan. Al is het openbaar vervoer niet goedkoop. Toch is het op de fiets en benenwagen na de goedkoopste manier van reizen. Alle vervoersbedrijven doen hun uiterste best om de reiziger op de plaats van bestemming te krijgen. Maar openbaar vervoer is meer dan alleen een zitplaats in de spits. Wij passagiers worden steeds meer eisende. Stations moeten een gezellig winkelcentrum worden. Tram- en bushalte tegen een regenbui beschutting bieden. Maar treinen, trams en bussen hebben ook onderhoud nodig.

Start bouw tramremise Nieuwegein
Provincie Utrecht en aannemer De Vries & Verburg tekenden begin september een contract voor de bouw van de nieuwe tramremise. Nadat begin dit jaar Strukton Rail een start heeft gemaakt met de uitbreiding van het spoor op de remise, wordt nu ook een nieuw gebouw neergezet waar alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem onder één dak komen. Het wordt een moderne werkplaats die is voorzien van bijpassende onderhoudssystemen met daaraan gekoppeld een kantoor voor de beheerder provincie Utrecht en vervoerder U-OV. In dit nieuwe kantoor komt ook de verkeersleiding die al het tramverkeer aanstuurt. Vanuit deze nieuwe werkplaats wordt het tramverkeer op de Uithoflijn vanaf 2020 ondersteund. Later fungeert de werkplaats als centrale spil voor het onderhoud van nog meer nieuwe trams.
Meer capaciteit
De nieuwe werkplaats krijgt met acht werksporen twee maal zoveel onderhoudscapaciteit. Dit is nodig vanwege de uitbreiding van de Utrechtse tramvloot. De monteurs kunnen vanaf een verhoogd bordes werken aan de nieuwe CAF trams die momenteel binnenkomen voor de Uithoflijn. De werkplaats is daarnaast ook geschikt voor het onderhoud aan de huidige trams die momenteel op de baan rijden. Aannemer De Vries & Verburg coördineert tijdens de uitvoering van dit bouwproject het inbouwen van de diverse onderhoudsinstallaties, zoals de wasstraat, spuitcabine en de hefsystemen.
Integraal ontwerp
Het integrale ontwerp van de nieuwe werkplaats met kantoor – van de hand van Studio Marsman – houdt rekening met de directe omgeving op de remise en heeft een open en functionele uitstraling. De werkplaats wordt uitgevoerd in een staalconstructie op een gestorte betonnen vloer. Op de staalconstructie worden sheddaken aangebracht, wat zorgt voor veel natuurlijk licht. Vanaf het kantoor op de eerste verdieping is direct zicht op het onderhoudswerkzaamheden beneden in de werkplaats. Bij de bouw worden verder duurzaamheidsmaatregelen getroffen, zoals het toepassen van goede gebouwisolatie, warmte-koudeopslag, ledverlichting en vloerverwarming. Het kantoor zal bestaan uit twee bouwlagen, voorzien van een lift. Het biedt ruimte aan ruim 70 werkplekken.
Klaar voor de toekomst
De planning van de bouwactiviteiten op de remise in Nieuwegein is berekend op een toekomst. Er zal voldoende spoor en onderhoudscapaciteit zijn om de trams voor de Uithoflijn te ontvangen. Daarnaast is de nieuwe remise ook geschikt om de langere trams van 75 meter te ontvangen, die vanaf 2020 binnenkomen en tevens in Nieuwegein en IJsselstein worden ingezet. Bron en foto’s provincie Utrecht.

Ondertekening contract bouw nieuwe werkplaats/kantoor remise door dhr. Henk Aantjes, algemeen directeur De Vries & Verburg, dhr. Dick Jonkers namens provincie Utrecht en dhr. Marco Dekker, commercieel directeur De Vries & Verburg image image Ron van Dopperen senior communicatieadviseur openbaar vervoer

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: