Oude dame NS 3737 wordt 100 jaar

Cover speciaal magazine

De laatste mooie stoomlocomotief die in Nederland in de dienstregeling heeft gereden, de NS 3737, viert dit jaar haar 100ste verjaardag. Het Spoorwegmuseum gaat dit eeuwfeest van de ‘Oude Dame’ vieren met een tentoonstelling en de uitgave van een magazine. De NS 3737 is één van Nederlands beroemdste stoomlocomotieven. Op 7 januari 1958 maakte zij haar laatste officiële rit naar het Maliebaanstation in Utrecht. Het afscheid van de 3737 (bijnaam ‘Jumbo’) betekende het einde van het stoomtijdperk voor de Nederlandse spoorwegen. De tentoonstelling is tot en met 2 oktober te zien in Het Spoorwegmuseum in Utrecht.
De tentoonstelling toont de 100-jarige historie van de NS 3737 door middel van foto’s, filmpjes, schilderijen, documenten (zoals bijvoorbeeld dienstregelingen en machinistenrapporten), (schaal)modellen, koersborden en andere memorabilia. Het begeleidende magazine beschrijft de historie van deze beroemde locomotief en laat oud-stokers en machinisten aan het woord die het stoomtijdperk nog actief hebben meegemaakt. Het magazine is voor 3,95 te koop in de museumwinkel. Tijdens de tentoonstelling presenteert de firma Artitec een serie nieuwe modellen uit de 3700-serie in verschillende kleur-, nummer- en constructievarianten. De Vrienden van Het Spoorwegmuseum geven ter gelegenheid van het jubileum een speciale postzegel uit.
De NS 3737 werd gebouwd bij de firma Werkspoor in Amsterdam. Op 18 augustus 1911 rolde de locomotief als nummer 731 uit de fabriek . In die tijd was er bij de spoorwegen een grote behoefte aan snelle en sterkere locomotieven. De bouw van dit type stoomlocomotieven was een groot succes. Het bleek in die jaren een goed uitgebalanceerd ontwerp met een optimale verhouding tussen ketelcapaciteit en stoomverbruik te zijn. Een aardige wetenswaardigheid is dat de bij Werkspoor gebouwde locomotieven destijds iets meer dan 55.000 gulden kostten. Ze waren twee keer zo sterk als haar voorgangers waardoor zware treinen niet meer met twee locomotieven getrokken hoefden te worden. (bij het samengaan van de spoorwegmaatschappijen Staatsspoorwegen en Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij kregen de locomotieven een nieuw nummer, de 731 werd omgenummerd naar NS 3737) De Jumbo’s trokken treinen die zwaarder waren dan de NS-intercity’s van nu!
De Jumbo’s deden in de jaren voor en na de Tweede Wereldoorlog jarenlang trouwe dienst. Ze reden op trajecten door heel Nederland. In de jaren ’50 werd het Nederlandse spoornet vrijwel volledig geëlektrificeerd en werden de stoomlocomotieven overbodig. Omdat de 3737 de eerste in Nederland gebouwde Jumbo was, en omdat ze nog in originele staat verkeerde, is door de NS in de jaren ’50 besloten deze machine te bewaren. De NS 3737 maakte op 7 januari 1958 als laatste stoomlocomotief van de NS een rit die eindigde in Het Spoorwegmuseum..
Meer informatie

%d bloggers op de volgende wijze: