Oplossingen voor de veiligheid in de trein

Kom werken bij de NSErnstig fysiek geweld of een beroving en bedreigingen van treinpersoneel is tegenwoordig orde van de dag. Maar een oplossing is binnenkort te verwachten. In amper een week tijd heeft de NS 800 reacties gekregen op de wervingsadvertentie voor nieuwe conducteurs en veiligheid & Service-medewerkers. De NS is op zoek naar 200 nieuwe collega’s. “Dit weekend hebben we ruim 800 sollicitaties binnengekregen’’, legt Stefan Gitz, manager NS, uit. “Per functie trekken wij ongeveer 6 tot 8 weken uit voor de selectie (gesprekken & testen) voordat de kandidaten starten met hun opleiding. Volgend jaar kunnen wij onze nieuwe collega’s dan, opgeleid en wel, verwelkomen bij NS.’’ Kom werken bij de NS.

Veel agressie is volgens de conducteurs te wijten aan zwartrijden en alcohol- of drugsmisbruik. Dit is ook heel vaak de oorzaak van de vertragingen. Om de veiligheid bij de Spoorwegen te verbeteren, moeten er minstens twee conducteurs op de trein zijn, een terugkeer van de spoorwegpolitie. Snel de poortjes op alle stations invoeren en strengere straffen. Dan komt er vanzelf meer veiligheid. Machinisten en conducteurs zijn moedeloos van het vele spoorgeweld. Negen van de tien trein­medewerkers kregen afgelopen jaar te maken met agressie. Zelfs bedreigingen met wapens, seksuele intimidatie en berovingen komen vrijwel dagelijks voor.

In België heeft men de oplossingen al gevonden daar reed gisteren een lege trein zonder bestuurder een ritje twee Belgische stations. De machinist was even uitgestapt om de locomotief te controleren maar terwijl hij buiten stond, reed de trein door nog onbekende oorzaak vanzelf weg. Eén andere bestuurder kon op de rijdende trein springen en die vervolgens tot stilstand brengen’, aldus een woordvoerder van de NMSB.

 

%d bloggers op de volgende wijze: