Open dag vernieuwde station Den Haag Centraal

Den Haag Centraal

Als je veel met de trein door Nederland reist, lijkt het wel of alle stations van Nederland op de schop gaan. Maar Rotterdam Centraal is nagenoeg helemaal klaar.  Het Stationsplein van Amsterdam krijgt langzaam maar zeker weer een opgeruimd gezicht. Vandaag staat Den Haag in het teken van de belangstelling.

Vandaag, 26 oktober 2013, houdt station Den Haag Centraal een open dag. Sinds 2004 wordt het station ingrijpend verbouwd om beter voorbereid te zijn op een toekomst met grotere reizigersstromen. Momenteel maken circa 190.000 mensen per dag gebruik van dit station, maar de verwachting is dat dit de komende jaren verder zal stijgen. Den Haag Centraal is met twaalf sporen het grootste kopstation van Nederland. De verbouwing past ook in het plan Den Haag Nieuw Centrum. Medio volgend jaar zal de verbouwing voltooid worden.

Open Dag

Den Haag Centraal plaatsen dakpaneelNu de contouren van het verbouwde station steeds duidelijker worden vonden de betrokken partners bij de verbouwing – ProRail, NS en Strukton – dit een goed moment om het publiek een kijkje te bieden achter de schermen van de grootste verbouwing van een station die ooit in Nederland plaatsvond. Tussen 11.00 en 16.00 uur vinden er ieder kwartier rondleidingen plaats en ieder uur worden er ook presentaties gegeven door genoemde partners.

Ingrijpende verbouwing

Er zijn twee belangrijke redenen voor de verbouwing van Den Haag Centraal (voorheen Den Haag CS). Ten eerste groeit de stroom reizigers die via Den Haag Centraal per openbaar vervoer Den Haag binnenkomt, onder andere door een actief beleid van de Gemeente Den Haag om mensen uit de auto en in de trein, tram en bus te krijgen wanneer zij naar het Centrum van Den Haag komen.

Ten tweede vindt er in het centrum van Den Haag een uitgebreid stadsvernieuwingsproject plaats. Waar vroeger het CS aan de rand van het centrum lag, is er inmiddels aan de achterzijde van het station (gezien vanuit het centrum) een uitgebreid kantorencentrum gekomen, het Beatrixkwartier, en direct naast het station is het winkel- en kantorencentrum Babylon vergroot met twee woon- en kantoortorens tot driemaal de oorspronkelijke oppervlakte, nu New Babylon geheten.

Het station ligt daardoor nu meer in het centrum dan ernaast. Reden waarom de hoofdingang verplaatst is van de kopse kant van de eindstation (Koningin Julianaplein) naar de centrumzijde (Rijnstraat) met een tweede ingang aan de kant van een nieuw plein, waaraan New Babylon, een dependance van de Leidse Universiteit, de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief zich bevinden. De stationshal is daarmee een doorgangsgebied geworden tussen het Beatrixkwartier aan de ene zijde naar de regeringsgebouwen en het oude centrum aan de andere kant.

Staatsspoor 1903
Staatsspoor 1903
%d bloggers op de volgende wijze: