Oorzaak – Prioriteit – Afhandeling (OPA)

Advertentie

De treinennieuws redactie heeft zich nog maar weinig in de discussies gemengd, wat de NS problemen betreft. Wij hebben veel meer op met nieuwe treinen of – trajecten. Wij zijn geen klaaglijn, daarvoor zijn veel meer sites op het internet te vinden. Maar toen wij onderstaande mail kregen,

LS

Zouden al die klagers over de treindiensten ook zo braaf hun eigen stoepje hebben schoongeveegd ??Heb 35 jaar met de trein door Nederland gereisd en weet wat voor een moeite het de NS kost e.e.a. goed te laten verlopen.
Zeker met een spoornet die in die tijd bijna verdubbeld is !!

Moest het ff kwijt !

rijst bij ons wel de vraag: Is het wel helemaal terecht dat de NS en ProRail overal de schuld van krijgen. Auto’s staan uren in de file, door gladde wegen en/of ongelukken. Dan krijgen de gladheidbestrijders toch ook niet de wind van voren. Nee dan wordt er gezegd, zij doen hun best. Auto’s staan kapot langs de weg, dan wordt er gezegd: Gelukkig dat er een Wegenwacht is, al duurt het soms uren eer zij bij de gestranden auto gearriveerd zijn. Het is te begrijpen dat het geen lolletje is om uren in een koude gestrande trein te moeten zitten. Maar is het wel genoeg bekend wat er allemaal geregeld moet worden eer men VEILIG uit een gestrande trein kan stappen. Enkele veiligheids maatregelen die genomen moeten worden. Stroom van de gebroken bovenleiding laten halen door een groep ProRail medewerkers, die hoe dan ook bij een gestrande trein zien te komen. Zorgen dat de seinen van de tegen gestelde richtingen op ROOD komen te staan. Men moet er zeker van zijn dat er geen treinen meer rijden. Als deze zeer belangrijke maatregelen gecontroleerd zijn, kan men pas het sein geven om de trein te verlaten. Doet men dit niet eerst en er zou een ongeluk gebeuren, dan zou er gezegd worden: Had de NS…………………. Maar eenmaal uit de gestrande trein, dan komt het volgende probleem. Lopen naar, in het gunstige geval, een station of anders een spoorweg overgang, zodat er eventueel een bus of bussen de passagiers kan op halen. De NS is een railvervoerder en heeft niet overal bussen klaar staan om gestrande reizigers verder te vervoeren. Al heeft de NS wel afspraken gemaakt busondernemingen om dit soort proberen snel te kunnen oplossen, maar een uurtje heb men toch wel gauw nodig eer een bus op de plaats van het onheil is. Dan de veel gehoorde klacht: de NS geeft geen informatie. Wij weten uit goed ingelicht bron dat er een code is, OPA genaamd: Oorzaak – Prioriteit – Afhandeling. Als dit in kaart gebracht is kan men pas gaan communiceren hoe de reiziger verder kan of in sommige gevallen moet reizen. Wij vragen ons af wie heeft nu eigenlijk de schuld van deze winterellende? Wij vinden “Waar gewerkt worden fouten gemaakt soms grote fouten.” Maar het weer heeft men nu eenmaal niet in de hand en laten wij eerlijk zijn. Het is wel het wintertje die we lang zullen heugen. En niet alleen de reizigers. Wat denkt u van de mensen die iedere morgen de krant in uw bus doen of de chauffeurs die uw supermarkt moeten bevoorraden. Wij zeggen niet dat de NS schuld vrij is, zeker niet, maar een beetje begrip voor al die spoorwegmedewerkers zou toch wel op zijn plaats zijn.
Dat wij niet geheel ten onrechte denken blijkt uit het feit dat nu ook de Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) in kaart brengen laat hoe spoorbedrijven van andere Europese landen de afgelopen weken het winterse weer hebben doorstaan. Zodoende wil zij een beter beeld krijgen van de prestaties van de NS en Prorail. Dat vertelde de bewindsvrouw vrijdag na afloop van de ministerraad. Verschillende landen in Europa gingen gebukt onder het winterweer. In Nederland kregen de NS en Prorail veel kritiek te verduren, maar Schultz wijst erop dat soms ook gewoon sprake is van overmacht. “De natuur kun je niet altijd overwinnen.” Niet alleen op het spoor, maar ook het weg- en luchtverkeer ondervond veel hinder van de winter. Rijkswaterstaat had voldoende zout in huis voor de snelwegen, maar veel gemeenten kwamen niettemin zonder zout te zitten. Dat baart Schultz zorgen, zeker omdat dit vorige winter ook het geval was.

Foto: Winnende foto uit de  fotowedstrijd “Treinen in de sneeuw” van J.W. Penris. De foto is in de winter van 2009 genomen bij de overweg Klaterweg in Nunspeet.