Officiele roll-in event op 19 oktober van de CAF SNG

Advertentie

Donderdag 19 oktober de Officiele roll-in van de CAF SNG. Eerste Sprinters Nieuwe Generatie (SNG) in Nederland zit er aan te komen. Na een uitgebreide test in Tsjechië zijn ze dan eindelijk in Nederland. We hebben het over de nieuwe sprinters van de NS type SNG.( Sprinter Nieuwe Generatie.) De NS is goed bezig nu. Eerst de 58 FLIRT sprinters van Stadler, waarvan deze maand de laatste werd overgedragen. Nu deze allemaal rijden is het tijd voor de volgende serie, de Spaanse CAF Sprinters. Er komen in totaal 118 treinstellen, 68 driedelige treinstellen en 50 vierdelige treinstellen.
Tests
In maart al rolde de eerste SNG uit de fabriekshal van CAF. Maar voordat de nieuwste treinen naar Nederland kwamen, is er eerst één trein naar het Tsjechische Velim gegaan. Daar ligt een testbaan waar veel Europese treinen eerst worden getest. Er is ook een andere trein naar de klimaatkamer in Wenen gegaan. Daar is de trein getest op extreme temperaturen. Nu dat proces is afgerond zijn vorige week de eerste treinen naar Nederland overgebracht.

Op YouTube is dit filmpje van de treinspotter Denis te zien

Nog even staan
Treinreizigers moeten nog wel even wachten voordat ze een zitplaatje in de nieuwe treinen kunnen bemachtigen. Ook in Nederland moeten de SNG treinen eerst uitvoerig getest worden. De planning is dat de treinen vanaf de tweede helft van 2018 in de reizigersdienst instromen. Maar op 19 oktober de officiele roll-in event van de trein gepland, volgens een woordvoerder van de NS.
CAF
Het is voor het eerst dat CAF een trein mag maken voor de Nederlandse Spoorwegen. CAF heeft de order weten te winnen door mee te doen met een aanbesteding. Daaraan deden ook andere fabrikanten mee, zoals Siemens. Stadler mocht de eerste serie leveren, daar het ontwerp eigenlijk klaar was en er alleen maar de produceert moest worden. CAF is geen onbekende op treinengebied. Zij hebben voor andere maatschappijen soortgelijke treinen gemaakt van het type Civity. Italië het land van de FYRA was het eerste land dat treinen bij CAF heeft besteld van dit type. Maar ook ander landen zoals Montenegro, Letland en Groot-Brittannië. Nu krijgt Nederland een reeks van dit soort type treinen.  De nieuwe treinen kennen een maximum snelheid van 160 kilometer per uur halen.

De miljoenen euro’s vliegen de deur uit. Als deze serie is afgeleverd staat de volden serie de ICNG van Alstom al weer klaar om op de Nederlandse rails geïntroduceerd te worden. Deze maand wordt de productielijn ingericht.