NS vorst bestendig

Advertentie

Er is een spreekwoord: “Als het kalf verdronken dempt men de put”. Wij van Treinennieuws.nl schrijven liever “Beter laat, dan nooit” Volgens een gezamenlijk persbericht melden ProRail en NS dat zij “ winterklaar” zijn. Met maar liefst 95 miljoen euro aan investeringen, werden 2300 wisselverwarmers gerenoveerd, vooral wissels op cruciale knooppunten en 1500 treinen winterbestendig gemaakt.
Geen algemene weerberichten, maar vanaf 8 oktober is er een eigen weerbureau voor de spoorsector binnen het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), naar het voorbeeld van het weerbureau van de Zwitserse Spoorwegen. Hiervoor wordt samen met Meteo Consult de meteorologische kennis gemobiliseerd ten behoeve van weersverwachtingen met expliciete risicofactoren voor het spoorsysteem. Honderden extra mensen oproepbaar en kunnen dus snel ter plaatsen zijn, waar de winter toch toe slaat. De 670 Intercitydubbeldekkers krijgen filters om het binnendringen van stuifsneeuw in de elektrische installaties te voorkomen. Bij 700 treinen van andere typen worden kwetsbare delen van de elektrische installatie vervangen of beter beschermd tegen ijsvorming onder de trein. Men probeert dat de reiziger geen last heeft van de eventuele winterkou, maar toch heeft de NS een speciale dienstregeling voor extreem weer klaar liggen. Nee men kan niet zeggen dat ProRail en NS zich niet intensief op winter hebben klaar gemaakt. Daarom alle lof voor hen, maar eigenlijk kunnen we ook zeggen: “Zo hoort het toch”.

Foto: uitgeverij Alk – Spoor en trein editie 12