NS gooit geen oude schoenen weg, voor dat zij nieuwe heeft

DDM-1 n
De oude dubbeldekkers komen terug

NS bereidt zich voor op een recordmaand. “In totaal verwachten we in september 33,3 miljoen reizigers te vervoeren, het hoogste aantal ooit. In een gemiddelde maand vervoeren we 31,6 miljoen reizigers”, aldus Marjan Rintel, sinds deze zomer directeur Operatie in de Raad van Bestuur van NS. Volgens Rintel kiezen door de aanhoudende economische groei en de dalende werkloosheid steeds meer mensen voor de trein.
Afgelopen zomer bereidde NS zich voor door 11 oude dubbeldekstreinen – bestaande uit 44 rijtuigen – van het type DDM1 (gemaakt door het vroegere Talbot in Aken) terug op het spoor te krijgen. Precies op tijd. Dat levert vanaf 5 september in totaal 8.700 sta- en zitplaatsen op. Rintel: “Hiermee biedt NS meer vervoersplaatsen dan ooit. Hoewel het druk blijft in de trein, wordt het daardoor niet drukker dan vorig jaar.
Afgelopen maanden hebben de oude dubbeldekkers al de nodige testritten gemaakt. Rob Klok is 30 jaar in dienst bij NS en mocht vier testritten rijden. Liever had hij nog meer ritten gemaakt: “Vooral de combinatie van de locomotief met rijtuigen vind ik mooi. Het remmen vereist een heel ander vakmanschap dan bij moderne treinen. Honderden machinisten kregen dan ook herinstructie om er soepel mee te kunnen rijden. De DDM1 was destijds de eerste dubbeldekker en toen echt een revolutie. Ik vind het goed dat we ze nu in kunnen zitten voor extra capaciteit voor de reizigers.”

Welke andere voorbereidingen trof NS?
Deze zomer werd ook een verandering in de NS reisplanner app doorgevoerd. Daarin kunnen reizigers nu zien wat de actuele treinlengte is en of de trein als gevolg van een verstoring korter is dan gepland. Ook leverde de ombouw van een deel van de 1e klas 1.000 extra 2e klas zitplaatsen op.
StadlerNSPolen1Vanaf december stromen de nieuwe sprinters in de dienstregeling. Deze 58 treinen zijn in december 2014 met spoed bij Stadler besteld, om het grote aantal reizigers in de spits verder te kunnen opvangen. Deze verhogen de capaciteit verder met 16.700 zit- en staplaatsen.

Jammer dat de Spuitbusterroristen alweer bezig zijn geweest om andermans spullen, zoals deze rijklaar gemaakte DDM1 te bekladden.

1 Reactie op NS gooit geen oude schoenen weg, voor dat zij nieuwe heeft

  1. Helaas zijn de gereviseerde DDM’s nog niet geheel vrij van storingen maar de nieuw geleverde Stadler’s Flirt3 staan klaar in de startblokken.
    Wat let NSR om deze nu al in te zetten ? Toelating, training is al (gedeeltelijk) klaar. Eerste stellen in het land sedert eind december 2015 !

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: