Nieuwe trams van CAF voor België

Advertentie

De Lijn, het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Belgisch Vlaanderen, mag 146 lagevloertrams bestellen bij de Spaanse Fabrikant CAF. De Raad van State heeft het beroep van Bombardier tegen de gunning verworpen. Directeur-generaal Roger Kesteloot is opgelucht: ‘Na dit arrest van de Raad van State gaan we meteen aan de slag om de nieuwe trams te bestellen. Zo kunnen we werk maken van de verdere verjonging van onze tramvloot, met in de eerste plaats de vervanging van de eerste 24 Kusttrams.

Vrijdag 14 juli 2017 – De Lijn mag 146 lagevloertrams bestellen bij de Spaanse fabrikant CAF. De Raad van State heeft het beroep van Bombardier tegen de gunning verworpen. Directeur-generaal Roger Kesteloot is opgelucht: ‘Na dit arrest van de Raad van State gaan we meteen aan de slag om de nieuwe trams te bestellen. Zo kunnen we werk maken van de verdere verjonging van onze tramvloot, met in de eerste plaats de vervanging van de eerste 24 Kusttrams.’

Met de aanbesteding wil de vervoermaatschappij haar tramvloot drastisch verder vernieuwen. Dat is nodig voor de geplande tramuitbreidingen, een hogere betrouwbaarheid en betere toegankelijkheid. De trams vervangen de 48 Kusttrams en de resterende PCC-trams in Antwerpen en Gent. Tegen de eerste levering zullen de Kusttrams 36 jaar zijn, de oudste PCC’s dateren van de jaren zestig van vorige eeuw en werden intussen gereviseerd. Deze Kunsttramlijn is heel bekend bij de toeristen die de Belgische kust bezoeken. Eerste nieuwe trams in najaar 2019
De bestelling bestaat uit 7 delen van samen 146 trams: 66 voor Antwerpen, 18 voor Gent en 57 voor de kust. Daar komen er nog 5 bij als de Kusttram wordt doorgetrokken naar Veurne. Het eerste deel bestaat uit 24 Kusttrams en heeft een waarde van 56,3 miljoen euro. De eerste trams worden geleverd na de zomer van 2019. De nieuwe trams zijn 31,4 meter lang, dat is evenveel als een Hermelijntram of een korte Albatrostram. Ze bieden comfortabel plaats aan ongeveer 180 reizigers. CAF goedkoper qua aankoop, onderhoud en verbruik. De lagere kosten voor de CAF-trams gaven daarbij de doorslag. Globaal genomen waren aankoop, onderhoud en energieverbruik circa 5 procent voordeliger. De voorstellen van beide fabrikanten waren kwalitatief gelijkwaardig.