Nieuwe tramlijn ontsluit Antwerps’ ‘Eilandje’

Advertentie

Bijschrift bij de foto’s: Proefrit op de Noorderlijn met een PCC-motorrijtuig (foto De Lijn)  – Tekst: Hans van Lith, foto’s ‘De Lijn’
De Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn opent binnenkort in Antwerpen een nieuwe tramlijn 70 ‘Noorderlijn’ tussen twee ontwikkelingsgebieden van de stad. Hij zal het P+R station Luchtbal/Havana *) in de wijk Luchtbal – in het noorden van de stad – verbinden met het Eilandje, het gebied aan de Schelde waar de oorsprong van de haven gelegen is. De proefritten zijn eind mei begonnen. Als alles naar wens verloopt, gaat lijn 70 in de loop van deze zomer in dienst.
De nieuwe tramlijn is één van de openbaar-vervoervoorzieningen die het Eilandje beter gaan ontsluiten. In het kader van het succesvolle stedenbouwkundige vernieuwingsproject in dit oude Antwerpse havengebied zijn vroegere pakhuizen gerenoveerd en kades opnieuw aangelegd. Het museum van de Red Star Lijn – de scheepvaartmaatschappij die begin vorige eeuw duizenden emigranten naar de Verenigde Staten bracht – en het Stadsarchief zijn hier ook te vinden. Naast talrijke horeca- en groenvoorzieningen. Tenslotte verrees op het Eilandje het ‘Museum aan de Stroom’, het MAS. Dit laatste wordt het eindpunt van lijn 70.
Knooppunt P+R Luchtbal
De nieuwe lij n70 gaat rijden op de ‘Noorderlijn’ naar de wijk Luchtbal aan de noordkant van de stad. Hier verrijst een P+R station Luchtbal. Er komen twee parkeergebouwen die plaats bieden aan 1800 auto’s. De bouw start in 2019. Een overdekte stalling voor 440 fietsen is al sinds maart 2018 in gebruik.
Omdat de werkzaamheden voor de parkings later starten dan gepland was, opende De Lijn reeds in juni 2017 een tijdelijke voorziening met een capaciteit voor 114 auto’s. Een tramlijn en drie buslijnen naar het stadscentrum kregen hier hun begin- en eindpunt. ‘P+R Luchtbal’ ligt vrijwel naast de autosnelwegen A12 en E19, zodat automobilisten van elders hier gemakkelijk op het Antwerpse openbaar vervoer kunnen overstappen. In de wijk Luchtbal ontwikkelt de stad Antwerpen bovendien belangrijke stadsvernieuwingsplannen.
Tien-minutendienst
De nieuwe lijn 70 zal op werkdagen tussen 7.00 en 18.00 uur een tienminutendienst onderhouden, terwijl de tram buiten deze uren om de twintig minuten rijdt. Dit rit zal ongeveer veertien minuten duren. De tramlijn is bestemd voor pendelaars van elders die in Luchtbal overstappen en voor iedereen in het noorden van Antwerpen en de inwoners van Het Eilandje. ‘Lijn 70’ is overigens een tijdelijke lijn, die gebruikt wordt zolang er werkzaamheden worden uitgevoerd aan en langs de ‘Noorderlijn’. Als die klaar zijn wordt een definitieve route bepaald.
De proefritten gingen 25 mei 2018 van start. Hierbij wordt gelet op het soepel rijden van de trams over de sporen, de aansturing van de wissels, de bovenleiding en het vermogen van de tractiestations. Een kritisch punt was een stalen brug. Ook bij zomerse hitte moet aansluiting van de sporen op de brug en het vasteland geen (uitzettings-)problemen opleveren. Mogelijke zorgen bleken overbodig! Allereerst werden oude PCC-rijtuigen gebruikt en op een later tijdstip volgen ritten met de moderne en iets bredere gelede Hermelijn- en Albatrosstellen. Naar verwachting zullen de proefritten twee maanden in beslag nemen.
*) Beide namen blijken te worden gebruikt.