Nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle

Niet alleen de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, maar er verandert heel veel in decmeber 2012. ProRail heeft het op een rijtje gezet.

• 9 nieuwe stations en groei treinverkeer in 2013
• 100.000 extra treinritten in 2013
• Nieuwe spoorverbinding Lelystad–Zwolle via Hanzelijn
• 9 nieuwe stations in dienstregeling
• Arriva neemt 5 lijnen over in oosten van het land
• 30 procent treinen krijgt nieuwe vertrektijd
• Snelheid goederentreinen omhoog

Reizigers en vervoerders zullen veel veranderingen en verbeteringen merken in de dienstregeling 2013. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2013 van spoorbeheerder ProRail. 35 vervoerders zullen 3,3 miljoen treinritten uitvoeren, een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van 2012. De Hanzelijn, de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, komt in dienst en er worden negen nieuwe stations in de dienstregeling opgenomen. Arriva neemt vijf lijnen over in het oosten van het land en er zijn ingrijpende werkzaamheden aan de sporen bij de stations van onder andere Utrecht en Den Bosch. ProRail heeft samen met NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, DB Schenker en de andere vervoerders overeenstemming bereikt over de verdeling van de capaciteit op het spoor. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 9 december 2012.
Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. De puzzel was dit jaar groter dan in andere jaren door de vele dienstregelingswensen die de vervoerders bij de spoorbeheerder hebben ingediend. Ook heeft de komst van de Hanzelijn veel effect gehad op het samenstellen van de dienstregeling. Zo’n dertig procent van de treinen krijgt in de nieuwe dienstregeling een aangepaste vertrektijd. Ondanks de toenemende drukte op het spoor, aangescherpte veiligheids- en milieueisen zijn vrijwel alle capaciteitsaanvragen voor vervoer en onderhoud gehonoreerd.
Hanzelijn
Na bijna zes jaar bouwen en testen is de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, geheel volgens afgesproken planning, gereed gekomen. Met ingang van 9 december wordt de nieuwe spoorlijn opgenomen in de dienstregeling van NS. De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht. De reistijd zal circa tien minuten sneller zijn dan nu het geval is.
Nieuwe stations
In de dienstregeling 2013 worden 9 nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken en Maastricht Noord (medio 2013) zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden er twee nieuwe stations, Dronten en Kampen Zuid, opgeleverd aan de Hanzelijn.
Reizigersvervoer
Ook bij de reizigersvervoerders zijn een aantal wijzigingen. Arriva neemt drie spoorlijnen in de Achterhoek over van Syntus (Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op twee trajecten (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen) die voorheen door NS werden geëxploiteerd. In de spits zal op dit traject tot Coevorden de frequentie worden verhoogd tot vier keer per uur. Hermes/Connexxion (onder de naam BRENG) is de nieuwe vervoerder op het traject Arnhem-Doetinchem en zal op dit traject samen met Arriva rijden. NS verhoogt per 9 december de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.
Goederenvervoer
Het goederenvervoer zal het komende jaar stabiliseren. Het aantal treinritten dat is aangevraagd door de verschillende goederenvervoerders is vergelijkbaar met 2012. Goederentreinen rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling op een aantal trajecten 95 km per uur in plaats van 85 kilometer per uur. Door de verhoging van de snelheid ontstaat er meer capaciteit waardoor er meer treinen kunnen rijden.
Werkzaamheden
In o.a. Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle wordt in de komende jaren intensief door ProRail gewerkt aan het spoor en stations. De stations en emplacementen worden geschikt gemaakt om meer reizigers te ontvangen en treinen te laten rijden. Vooral op en bij de stations Utrecht CS en Den Bosch zal in 2013 veel worden gewerkt. Door slim te plannen hebben de werkzaamheden bij de stations nauwelijks effect op de ‘normale’ dienstregeling. Wel kunnen perrons wijzigen en zullen er tijdens weekenden verschillende buitendienststellingen zijn om te kunnen werken.
In de drie noordelijke provincies is ProRail op diverse trajecten momenteel bezig met een ingrijpende opknapbeurt. In 2013 gaat de spoorbeheerder aan de slag op de baanvakken Heerenveen-Meppel, Zuidbroek-Nieuweschans, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Sneek en op het station Enschede.
Veiligheid en milieu
Naast ruimte voor reizigers en goederen moet er ook veilig kunnen worden gewerkt aan het spoor. Om de veiligheid voor baanwerkers verder te verhogen is besloten bepaalde werksituaties niet meer toe te staan (werken op een ‘eiland’ waar omheen de treinen blijven rijden) in de nieuwe dienstregeling. Dit heeft gezorgd voor veel aanpassingen in het verdelen van de capaciteit op het spoor maar heeft uiteindelijk geen effect gehad op de wensen van reizigers- en goederenvervoerders.
Ook is de nieuwe dienstregeling extra getoetst op spoorwegveiligheid; in het bijzonder ten aanzien van het risico op roodseinpassages rondom gepland onderhoud. De nieuwe dienstregeling is daarnaast getoetst op de nieuwe geluidwetgeving (de zogenaamde geluidproductieplafonds).

%d bloggers op de volgende wijze: