Nieuwe plannen

Advertentie

Montage Regeerakkoord – Foto Metaalunie

We hebben lang moeten wachten, maar liefst 209 dagen. Afgelopen dinsdagmiddag was het eindelijk zover: er was een regeerakkoord met meer Nederland”. “Vertrouwen in de toekomst”, dat is het motto van Rutte III. De nieuwe combinatie van VVD, CDA, D66 en Christian Unie wil laten zien dat ze voor heel Nederland zijn en niet alleen voor de Randstad. De ambitie gaat nog verder; De nieuwe regering wil dat Randstad en regio letterlijk meer samenwerken. Grote ambities en plannen van de nieuwe regering: De politie krijgt 267 miljoen euro. Vooral dorpen en wijken waar bijna geen politie is moet profiteren. Er is een aparte pot om kleine scholen te behouden. Ook zullen de bezuinigingen in de landbouw niet doorgaan. Er zijn vele potjes, een fonds wordt dat genoemd o.a. voor jonge boeren te helpen een boerderij over te nemen.

Openbaar vervoer

iLint waterstof train Copyright Alstom Michael Wittwer

Het grootste nieuws voor treinennieuws.nl lezers: De nieuwe regering wil investeren in het openbaar vervoer. Niet alleen in de Randstad, maar ook in de regio. Arriva is blij dat dit in het regeerakkoord is opgenomen dat vier regionale spoorlijnen(Groningen-Zwolle, Leeuwarden-Zwolle, Apeldoorn-Enschede en Dordrecht-Breda) worden aanbesteed. Ook gaat ProRail met de twee noordelijkste provincies proef rijden met de Alstom waterstof trein. Op dit moment worden de trajecten door Arriva bediend met dieseltreinen.

Andere vervoerders de NS moeten treinen kunnen trekken

De overheid komt ook met beleggingsfondsen in de regio. Er is een fonds van 2 miljard infrastructuur en een 100 miljoen fonds voor fietsroutes en voor de ontwikkeling van verkeersveiligheid.

Regeerakkoord: Spoorlijn Zwolle-Leeuwarden ook open voor Arriva

Naast alle plannen en beloften worden ook de spoorlijnen Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen dus openbaar aanbesteed voor andere vervoerders dan de NS. Anne Hettinga directeur van Arriva (Heerenveen) maakt zich hier al jaren sterk voor. De intercity’s blijven voorlopig gewoon van de NS. Ook op de spoorlijnen Dordrecht-Breda en Enschede-Apeldoorn zijn regionale stoptreinen welkom bij Arriva. Over een paar jaar start een aanbestedingsronde. Daar kan ook de NS op bieden. Een mogelijke uitkomst is dat er dan zowel treinen van de NS als treinen van een concurrerend bedrijf op deze regionale lijnen rijden.

Nu maar afwachten of alles ingevuld wordt. We wachten af. Ten allertijden is volgende week de Roll-in van de CAF Sprinter. Ook met de zitplaatsen in de trein komt verbetering.

1 Comment

  1. Het is te hopen dat, als er meerdere vervoerders, op een lijn,gaan rijden dat je bij een incheck paaltje terecht kunt en niet bij iedere vervoerder zijn eigen paal. Want dat werkt anders moeilijkheden in de hand. En zelfs misschien wel agressie.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.