Nieuwe dienstregelingen

Advertentie

Met deze Arriva-foto willen wij graag vertellen, dat zondag honderd dertig treinen extra gaan rijden, veel verbindingen blijven hetzelfde, dagelijks de tienminutentrein. Vanaf zondag verandert de dienstregeling voor de 1,2 miljoen dagelijkse treinreizigers. Die dag gaat de dienstregeling 2018 in, net zoals ieder jaar gelijktijdig met andere ov-bedrijven in binnen- en buitenland. In tegenstelling tot vorig jaar blijft veel hetzelfde. Wel gaan er in totaal per werkdag zo’n 130 treinen extra rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s. Belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven gaat vanaf zondag elke dag rijden, waardoor reizigers op dit traject minder lang hoeven te wachten en vaker een zitplaats hebben. Wat verandert er nog meer?

Intercity direct, laatste diesels en “beste reizigers”
Niet alleen de dienstregeling wijzigt. Vanaf 10 december wordt de intercity direct buiten de spits tijdelijk toeslagvrij. Ook neemt NS afscheid van de lijnen Kampen – Zwolle – Enschede, waar collega-vervoerder Keolis gaat rijden. Het automatische omroepbericht verandert vanaf zondag stapsgewijs van “Dames en heren” in “Beste reizigers”. Eerst op de stations, daarna ook in steeds meer treinen. We willen er zo voor zorgen dat iedereen zich welkom en aangesproken voelt. Het duurt echter een paar maanden voordat alle systemen daarop zijn aangepast. Onze collega’s op de trein hebben zelf de mogelijkheid om hun persoonlijke bericht om te roepen.
Uitbreiding assistentieverlening op stations
Reizigers met een fysieke beperking kunnen straks van de eerste tot de laatste trein assistentie krijgen bij het in- en uitstappen. Nu nog is dat van 7.00 uur tot 22.00 uur. Ook breidt de assistentieverlening uit met vijf stations: Op Beilen, Horst Sevenum Krabbendijke, Rheden én Soest Zuid kan een reiziger met een fysieke beperking ook assistentie aanvragen
Tienminutentrein
Reizigers kunnen zeven dagen per week, elke tien minuten met een Intercity reizen tussen de steden Amsterdam – Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven. Sinds begin september werd deze verbinding 14 woensdagen getest. Van de 144 geplande Intercity’s per dag reden er gemiddeld 142. Het percentage treinen dat op tijd reed was hoger dan gemiddeld. 93% van de reizigers was positief over de test, zo bleek uit klantonderzoek. Met die resultaten kan NS met vertrouwen de nieuwe dienstregeling starten. Toch waken we voor teveel optimisme. Vanaf zondag gaat het er echt om, want dan rijdt de tienminutentrein immers zeven dagen per week. Daarmee wordt de operatie zeven keer zo groot. Dat vraagt nòg meer aandacht van nòg meer mensen.

Wil je weten wat er allemaal voor kom kijken om een dienstregeling te maken kijk dan eens dit filmpje van de NS. http://nieuws.ns.nl/zondag-start-ns-dienstregeling-2018/

1 Comment

  1. De tienminutentrein rijdt straks tussen Amsterdam en Utrecht, en tussen Utrecht en Eindhoven, maar niet tussen Amsterdam en Eindhoven. Twee van de zes verbindingen per uur vragen een korte overstap in Utrecht, met behoorlijke kans op missen bij kleine vertragingen.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.