Nieuw knooppunt voor Metropoolregio

Gisteren was Hans van Lith, tijdens de Dag van de Bouw, op het toekomstige station Lansingerland-Zoetermeer (aan de lijn Den Haag-Utrecht) Het bleek een belangrijk project dat goede overstapmogelijkheden biedt voor het OV en het particulier vervoer. Op de foto van Hans van Lith Een stoet trammaterieel . Nog even wachten tot 9 december (Randstadmaterieel opgesteld voorbij de eindhalte Javalaan in Zoetermeer, in de richting van het nieuwe station) ‘

Lansingerland-Zoetermeer’ nieuw knooppunt voor Metropoolregio. Met het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer krijgt de metropoolregio Rotterdam Den Haag er in december 2018 een belangrijk verkeersknooppunt bij. Het ligt aan de spoorlijn Den Haag-Utrecht en de autoweg A12. Trein, Randstadrail, lokale en regionale busdiensten, auto- en fietsverkeer komen hier bij elkaar. Zo krijgt de regio met zijn 2,3 miljoen inwoners er een unieke overstapmogelijkheid voor met name het openbaar vervoer bij. Hierdoor ontstaat er tevens een belangrijke reistijdwinst voor de gebruikers. Reizigers tussen Zoetermeer en Utrecht bijvoorbeeld, doen er tot 25 minuten korter over!
Het nieuwe complex krijgt een plaats op en onder een viaduct van zo’n 240 meter lengte, dat de A12 en de spoorlijn Den Haag-Gouda-Utrecht vrijwel loodrecht kruist. Deze overgang verbindt tevens voor voetgangers en fietsers de beide stadsdelen ter weerszijde van de A12. Hij ligt precies in het verlengde van Randstad Raillijn 4 (Den Haag Uithof-Zoetermeer Javalaan), zodat de mogelijkheid bestaat deze te zijner tijd door te trekken naar Rotterdam. Nu is men bezig het spoor vanaf het huidige eindpunt naar het nieuwe station te leggen. Eind juni beginnen de proefritten, in september wordt volgens dienstregeling (maar zonder passagiers) proef gereden en op 9 december gaat de lijn tot Lansingerland-Zoetermeer in gebruik.
De eindhalte van de Randstad Rail zal bestaan uit een eilandperron met gedeeltelijk een overkapping. Hieronder bevinden zich trappen en liften die toegang geven tot bus, trein en ‘transferhal’ (zeg maar stationshal). Deze laatste ligt op straatniveau aan de zuidkant van het stationscomplex. De ‘transferhal’ is bestemd voor kaartverkoop en reisinformatie en van hieruit zijn ook de twee perrons van de trein, het viaduct met de halte van de Randstad Rail, de bushaltes en het voetgangers/fietsersgedeelte bereikbaar. Natuurstenen tegels, een goede verlichting en houten plafonds maken dat de reizigers zich prettig kunnen voelen in deze creatie van het architectenbureau Arcadis.
Groene uitstraling
Behalve de Light Rail, komen op het viaduct een voetgangersgebied en een fietspad. Het geheel zal een groene uitstraling hebben door het plaatsen van een tweetal bomenrijen en verdere beplanting. De bomen worden geplaatst in grote groeibakken – aangebracht in het viaduct – die voldoende ruimte bieden aan de wortels. Om te voorkomen dat reizigers vanuit het voetgangersgedeelte snel over de rails stappen om bij het Randstad Railhalte te komen wordt een ‘Zeeuwse Haag’ geplaatst. Deze bestaat uit struiken met veel doorns, zoals de meidoorn. Daar kom je niet zomaar doorheen! Het groen wordt nog geaccentueerd door een hoge betonnen ‘hekwerk’ aan de buitenzijden van het viaduct in de vorm van een takkenstructuur. Hier komt ook een drie meter hoge voorziening om te voorkomen dat er stenen op spoor en weg worden geworpen, en om mensen te beletten een wanhoopsdaad te verrichten. De bestrating met natuurstenen plavuizen geeft het geheel een vriendelijke aanblik.
Trein eind 2018
Aan de noord- en de zuidzijde van het station gaan de regionale en interlokale busdiensten stoppen, waaronder de snelbus ‘ZORO’ tussen Rotterdam en Zoetermeer. Voorts komt er een aan beide zijden van de A12 een P+R-voorziening met in totaal 700 gratis parkeerplaatsen en worden ruime stallingsmogelijkheden voor fietsen ingericht.
Eind van dit jaar moet het station Lansingerland-Zoetermeer geheel in gebruik worden genomen. Dan zullen ook de treinen van NS op het traject Den Haag – Gouda – Utrecht hier stoppen. Overigens blijven de stations Zoetermeer en Zoetermeer-Oost ook gewoon in dienst.
Het complete project kost 73,6 miljoen euro en wordt gefinancierd door de opdrachtgevers Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de ‘Gemeenschappelijke Regeling Bleizo’ , waarin Lansingerland en Zoetermeer vertegenwoordigd zijn. Een belangrijke rol speelt ook Team 5 / Architectuur van Arcadis Design en Consultancy, dat het ontwerp maakte. Het werk wordt uitgevoerd door ProRail en de gemeente Zoetermeer. ‘We blijven nog binnen het budget’, aldus een van de projectleiders op 2 juni tijdens de ‘Open dag van de Bouw’ toen het publiek mocht komen kijken hoever de uitvoering al was gevorderd.    Foto’s en tekst: Hans van Lith/Voorburg, Artist impressions Arcadis/Team V Architectuur)

Foto’s 1 en 2: Twee artist impressions van het station Lansingerland-Zoetermeer, een boven aanzicht en een blik op de stationsingang (bron: creatie van Arcadis en Team V Architectuur’)

Viaduct met zicht op de spoorlijn Den Haag – Gouda – Utrecht
Het spoor van de Randstadrail naar Lansingerland-Zoetermeer wordt gelegd
Bezoekers krijgen tijdens de open dag uitleg over het hekwerk langs het viaduct.

 

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: