Niet meer overstappen

Advertentie

Iedere treinliefhebber die in Zwitserland getreind heeft, weet waar Zweisimmen ligt. Dit niet alleen door het prachtige natuurschoon in de omgeving. Het dorp Zweisimmen is een knus en pittoresk dorp, waar de bezoeker zich snel thuis zal voelen. Eén van de voordelen die het dorp te bieden heeft is de gondelbaan die vanuit het centrum vertrekt naar het skigebied. Nee, Zweisimmen is bij treinreizigers om iets heel anders bekend. Of je nu met de trein uit Montreux, Gstaad of van Luzern, Interlaken via Spiez komt, in Zweisimmen moet je de trein uit, overstappen. Dit om de doodeenvoudig reden dat Zweisimmen een station is, waar Smalspoor over gaat in Normaalspoor, of andersom zoals u wilt. Al meer dan 100 jaar de dromen de toeristen, maar vooral de Zwitsers zelf er van, om zonder over te stappen van Montreux via Interlaken naar Luzern of omgekeerd te kunnen sporen. Dit is tot nu toe onmogelijk omdat het spoor tussen Luzern/Interlaken en Zweisimmen 1435 m (normaalspoor) en tussen Zweisimmen en Montreux 1000 m (meter spoor) is. Maar in 2010 werd door BLS en MOB een plan geopperd. Een apart draaistel voor de MOB treinen van de Golden Pass line te laten ontwerpen. De opdracht werd aan Alstom gegeven. Binnenkort is deze reis zonder overstappen te maken.

**********

Willy Zurbrügg van de Jungfrauzeitung ging er eens kijken hoe het er nu voorstaat.

Vrij vertaald

**********

zwei7

De MOB, de spoorwegmaatschappij «Montreux-Oberland Bernois» bouwt druk aan het systeem in Zweisimmen, dat een smalspoorlijn van Montreux naar Interlaken zonder te hoeven over te stappen mogelijk is.
Volgens Pascal Croset, projectmanager van de MOB, zal dit november 2018 mogelijk zijn, als er geen wijzigingen komen. De technische apparatuur loopt de komende maanden volgens planning binnen.

Zweisimmen heeft de primeur op dit systeem
Het octrooi voor het systeem van de draaistellen onder de wagens van de MOB zoals spoorbreedte wijzigen en het opheffen en neerlaten van de treinen van zo’n 20 centimeter werd geregistreerd in 2008. De MOB heeft het systeem ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Brose en Alstom. De belangrijke tests met deze technologie zal in november 2017 starten. Globaal, zijn de mogelijkheden in Spanje, Frankrijk, Rusland en Japan gebruikt. Echter zijn hun oplossingen niet bruikbaar de MOB en BLS.

Investeringen t.b.v. het toerisme
De MOB investeerde ongeveer 60 miljoen Zwitserse Franken in de 58 keerpunten en de 16 nieuwe Golden pass wagens. Deze nieuwe treinen hebben lagevloer compartimenten voor rolstoelgebruikers en minder deining in de wagens. Dus, het plezier van de reis wordt verhoogd op de drie uur durende rit van Montreux naar Interlaken. De reclame moet meer op de voorgrond komen en krijgen de wagens van de MOB in de kleuren donkerblauw en ivoor. Golden pass is alleen de naam voor de trein.

De BLS herbouwt ook het station
zwei10Het buitenwerk is slechts een deel van het totale station van de BLS in Zweisimmen. Dit wordt uitgevoerd door Bruno Däppen, een lokale bouwer. De hele verbouwing begon in augustus 2015 zoals de rails- en barrière systemen, de bruggen over de kleine Simme en de Lenkstrasse.. Al dit werk moet in juli 2017 afgerond zijn. Ook het station krijgt een enorme renovatie, het seinhuis, de voorzieningen op het perron en het dak. In totaal kost deze verbouwing ongeveer 58 miljoen Zwitserse franks. Bernard Guillemon, CEO van BLS is blij met dit project. Montreux Gstaad, Interlaken, de Vaud en de Berner Alpen naar Interlaken krijgen een nog beter verbinding met de regio meer van Genève.

Een gesprek met Martin Pfister, projectmanager van BLS.
De BLS is betrokken bij de 58 miljoen Zwitserse Franken voor de renovatie van het station en het bijhouden van de fabriek in Zweisimmen. Hoe ziet het eruit en wat aan ze kan?
Martin Pfister: De MOB van Montreux naar het station van Zweisimmen als een smalspoorlijn met een rails-afstand van 1 meter. De gasten van de GoldenPass line moeten naar Interlaken kunnen reizen zonder overstappen op het spoor van de BLS rijden dat op de normaalspoor van 1.435 m rijdt. Treinen van de MOB krijgen een verstelbare draaistellen, zodat die van Montreux en Interlaken door hele proces vindt plaats op de sporen van het station die een lengte hebben van 470 meter. Over slechts 40 meter worden wielwijdte gewijzigd op de draaistellen. Ook wordt de hele trein 20 centimeter in hoogte veranderd, omdat de BLS en de MOB verschillende perron hoogten hebben. De voeding wordt gewijzigd van DC naar AC.
Is die allemaal gebouwd met de geïnvesteerde 58 miljoen Frank?
De wederopbouw van het spoor – en systemen, van de MOB evenals die van de BLS zijn opgenomen in de begroting 57,7 – miljoen. Ook de uitbreiding van de brug over de kleine Simme en de Steering weg de perrons en de van het station. Er moet twee nieuwe bruggen herbouwd worden.
Het is dat een gecombineerde brug voor de weg waar de auto’s rijden en de BLS rails liggen. Samen met waterbouw kundige, werden pogingen gedaan de stroom bij hoog water in bedrang te houden.
Hoe werkt de samenwerking tussen de BLS en de MOB en de autoriteiten?
Met het personeel werkt de MOB, werken specifiek met Pascal Croset, projectmanager van de MOB voor Zweisimmen, erg goed ook met de tweetaligheid. Ook een goed contact er bij de gemeentelijke instantie van Zweisimmen, door wij ons elkaar helpen om de beste oplossingen te vinden.
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen?
Er zijn zeker de moeilijkheden, bouwwerkzaamheden bovendien uitvoeren naar de werking van de spoorlijn. De volledige service voor klanten van het spoor moet worden gewaarborgd zodat zij altijd bereikbaar zijn de aansluitende treinen. Het is bovenal de veiligheid garanderen voor reizigers.
Welke bijzondere persoonlijke betekenis is deze site?
Voor mij is een twee Zweisimmen vaak: twee Sami, de kleine en de grote. Het heeft twee spoorwegen, BLS en de MOB, en dit op twee verschillende spoor breedtes. De twee auto’s hebben twee ongelijke macht en twee eigen beveiligingssystemen. Zweisimmen onderhoudt twee talencombinaties, Duits en Frans in de spoorwegsector. Dit betekent ook twee mentaliteit en de Vaud en het Berner Oberland. Maar in deze diversiteit er momenteel een grote, mooie Gemeenschapsproject is.

zwei9

zwei8

zwei11

zwei3

zwei5

Tekst en Foto’s: Willy Zurbrügg