NedTrain opent nieuw onderhoudsbedrijf

Advertentie

NedTrain opende op vrijdag 2 november 2007 een nieuw onderhoudsbedrijf in Watergraafsmeer – Amsterdam. Burgemeester Job Cohen verrichtte de officiële opening. Het onderhoudsbedrijf is speciaal gebouwd voor het onderhoud aan het hogesnelheidsmaterieel dat in de toekomst zal rijden voor NS HiSpeed.

Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer is een innovatief onderhoudsbedrijf, met hoogstaande techniek. Door de universele opbouw is het onderhoudsbedrijf geschikt voor een grote diversiteit aan reizigersmaterieel. NedTrain start in Watergraafsmeer met het onderhoud aan het materieel dat tijdelijk op de hogesnelheidslijn gaat rijden.

Foto:V.l.n.r. Arie van As (directeur NedTrain), Aad Veenman (president-directeur NS) en Job Cohen (burgemeester van Amsterdam)

Foto’s nedTrain

De ervaringen die NedTrain hierbij de komende maanden opdoet kunnen straks gebruikt worden bij het onderhouden van het hogesnelheidsmaterieel.
In Amsterdam begint de toekomst NedTrain in 2010 het meest moderne onderhoudsbedrijf binnen Europa wil zijn. Om dit te bereiken bouwt NedTrain locaties met een moderne en universele uitrusting op strategische locaties. Het hoofdrailnet is het drukst geconcentreerd in de Randstad. Daarom is het van belang daar een goed uitgerust onderhoudsbedrijf te hebben.
Enkel cijfers op een rijtje:
De totale investering voor dit project 47 miljoen bedraagt.
Het gebouw ruim 10.000 m²² groot is. Dat is twee voetbalvelden groot. Afmetingen (hxbxl) = 9 x 45 x 232 meter).
Uiteindelijk 250 mensen werkzaam zullen zijn bij Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer. In totaal werken 3300 mensen bij NedTrain.
De werkplaats moeiteloos acht rijtuigen van het HiSpeed-materieel kan onderhouden.
NedTrain voor het ontwerp van het gebouw het gerenommeerde architectenbureau Satijn+ in de arm heeft genomen.
De vier onderhoudssporen en het kuilwielenbankspoor zijn doorrijdsporen: aan- en afvoer van materieel kan van twee zijden.
Het onderhoudsbedrijf heeft een tandemkuilwielenbank en een aardwindinstallatie. Op een kuilwielenbank worden de wielen geslepen (vlakken plaatsen verwijderen). Bij een tandembank kunnen twee assen tegelijkertijd worden gedraaid, dit verkort de doorlooptijd van het materieel. Met een aardwindinstallatie kan onder het materieel worden gewerkt, bijvoorbeeld om het draaistel te vervangen.