Na de FLIRT nu de WINK

Stadler lanceert nieuwe productlijn WINK –Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug en Arriva(Nederland) is de eerste klant.

Bussnang, 22 november 2017 – Arriva bestelt 18 tweedelige treinen van het nieuwe type WINK van Stadler de Zwitserse treinfabrikant. De WINK is een tweedelige meervoudige eenheid voor secundaire lijnen met een kleiner passagiersvolume. De WINK neemt de componenten voor de stroomopwekking, de tractiecomponenten en de hulpapparatuur op in een middengedeelte genaamd PowerPack. De PowerPack kan worden uitgerust met klassieke componenten voor energieopwekking en -opslag, maar ook met die voor volledig emissievrij rijden. De WINK completeert de Stadler-productportfolio van regionale treinen op een duurzame manier.

De nieuwe treinen voor Arriva Nederland zijn in een eerste fase ontworpen als bi-modale tweedelige treinstellen. Ze worden aangedreven door een Deutz-dieselmotor aangedreven door gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO) en hebben ook batterijen om de remenergie op te slaan. Door de opgeslagen energie in de accu’s kunnen de dieselmotoren in de stations worden uitgeschakeld met een langere levensduur. Arriva Nederland gebruikt de WINK voor Arriva Nederland als onderdeel van Arriva’s concessie uit 2020 in het noorden van Nederland op de route Leeuwarden-Groningen en in de provincies Friesland en Groningen. Na een gedeeltelijke elektrificatie van de lijn Leeuwarden-Groningen – verwacht tot 2025 – zullen de voertuigen als emissievrije treinen functioneren. Op deze datum worden de dieselmotoren vervangen door batterijen. De werking vindt dan plaats met een gelijkspanning van 1,5 kV en met de energie opgeslagen in de batterijen op de niet-geëlektrificeerde lijnsecties.

De bestelling van Arriva omvat de levering van 18 nieuwe bi-modale KNGT-treinen, de daaropvolgende conversie van deze voertuigen naar emissievrije werking en de upgrade van de bestaande 51 GTW’s van Arriva met een nieuw passagiersinformatiesysteem en batterijen voor het opslaan van energie uit remen. De orderwaarde bedraagt ​​ongeveer 170 miljoen euro.

De WINK-treinen voor Arriva zijn 55,5 meter lang, 2,82 meter breed en 4,12 meter hoog. Ze hebben aan beide zijden drie toegangsdeuren voor snel uit- en instappen – het voertuig is uitgerust met een opmerkelijke 135 stoelen, inclusief klapstoelen zelfs met 151 stoelen. De maximale snelheid is 140 km per uur met een maximaal tractie vermogen van 1000 kW. Binnen zijn de voertuigen uitgerust met alles om passagiers comfortabel te maken in het regionale verkeer: helder, vriendelijk interieur met grote ramen, twee ontspanningsruimtes, toilet, fietsenstalling, kinderwagen en rolstoelen, ultramodern passagiersinformatiesysteem, stopcontact voor het opladen van elektrische apparaten en WiFi. De 18 nieuwe voertuigen zullen in 2020 commercieel van start gaan.

NB: Volgens de Telegraaf van vanmorgen, heeft Anne Hettinga  directeur van Arriva (Nederland) gisteren in Bussnang gezegd dat: Arriva mee zal dingen op de aanbestedingen van het Hoofdnet. Arriva wil groeien op het Nederlandse spoor. Hij wil dat de NS geen monopolie meer heeft.

Datum: 22 november 2017 – Nieuwe treinen Arriva krijgen een separate stilte- en werkcoupe, gestreepte stoelbekleding en een AED in het reizigersdeel

Gisteren, dinsdag 21 november, is een bezoek gebracht aan treinenfabrikant Stadler in Zwitserland die de nieuwe treinen gaat produceren voor Arriva in het noorden. Arriva nodigde de provincies Fryslân en Groningen, reizigersorganisaties en reizigers uit om mee te gaan en mee te denken over de inrichting van de nieuwe treinen.

Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland: “Door de reizigers mee te nemen naar de fabriek van Stadler in Zwitserland laten we ze niet alleen meedenken maar ook beslissen over de inrichting van de nieuwe treinen. Het is immers de reiziger die straks gebruik gaat maken van deze treinen en op deze manier zijn er beslissingen genomen vanuit het oogpunt van de reiziger. Naast de inrichting van de treinen hebben we ook met elkaar nagedacht over reisinformatie die een reiziger in de trein wil ontvangen. Hier zijn vele goede ideeën uitgekomen die we nu op haalbaarheid gaan onderzoeken.’

Gemaakte keuzes

Tijdens de reis naar Zwitserland werden er op locatie, de fabriek van treinenfabrikant Stadler, keuzes gemaakt over de inrichting van de treinen. Zo konden de genodigden meedenken over onder andere de bekleding, opstelling van de stoelen en de locatie van de AED. De volgende keuzes zijn gemaakt:

  1. Voor het exterieur van de treinen zijn twee kleuropties voorgesteld: donkerblauw en een mix van de nieuwe Arriva-kleur. De keuze is gevallen op een mix van de nieuwe Arriva-kleur.
  2. De stilte- en werkcoupe krijgt twee zitjes van vier stoelen met een tafel. Er kon gekozen worden tussen één zitje of twee zitjes.
  3. De tafels die in de treinen bij de vierpersoons zitjes komen worden tafels over de gehele breedte.
  4. Voor de standaard coupe kon men kiezen uit twee vierpersoons zitjes of vier extra vierpersoons zitjes. Hier is gekozen voor vier extra. In totaal bevinden zich in de standaard coupe dan zes vierpersoons zitjes.
  5. De stoelopstelling in de standaard coupe wordt door middel van rijen in twee tegengesteld geplaatst. Dit is eenzelfde opstelling als in de huidige treinen.
  6. Voor de stoelbekleding is gekozen voor een gestreept motief.
  7. De PRM-stoelen (Passengers with Reduced Mobility) krijgen enkel een pictogram op de hoofdsteun als markering.
  8. Voor de stangen in de trein kon men kiezen uit fluoriserend geel, rood of rvs. Hier is gekozen voor rvs. Maar, omdat deze optie vooral belangrijk is voor slechtzienden, en we geen slechtziende onder het gezelschap in Zwitserland is, wordt deze keuze nog voorgelegd aan een vertegenwoordiger van deze doelgroep.
  9. De stangen komen volledig in rvs. De aanwezigen konden kiezen voor een gedeelte of volledig in kleur.
  10. Voor de positie van de AED in de trein is unaniem gekozen om deze in het reizigersdeel van de trein te plaatsen.
  11. Er kon ter plaatse uit vier stoelen gekozen worden. De keuze is gevallen op het model dat ook in de huidige treinen zit.
  12.  De twaalfde keuze is ter plekke toegevoegd toen werd nagedacht over de keuze van de zitjes in de stilte- en werkcoupe. De trein heeft namelijk twee gecombineerde stilte-/werkcoupes. Er werd geopperd om dit te splitsen: dus 1 stiltecoupe en 1 werkcoupe. Hier is de keuze ook op gevallen.

Duurzame treinen

Eerder deze maand tekenden Arriva en Stadler voor de bouw van 18 zero emissie-treinen. Deze unieke treinen zijn geschikt voor gedeeltelijke elektrificatie en speciaal voor en door Arriva samen met Stadler ontwikkeld. De nieuwe treinen worden eerst geleverd met HVO-motoren. Op termijn worden deze vervangen door de batterijpakketten en een pantograaf. Zo zijn de treinen geschikt om te rijden op een partieel geëlektrificeerd spoor. De batterijpakketten slaan energie op die gebruikt wordt op het trajectdeel zonder bovenleiding. Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller, omdat er geen geluidsuitstoot en trillingen door resonantie meer is bij stilstaande en rijdende treinen.

 

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: