Na AnsaldoBreda nu ook Siemens leverings problemen

De Belgische Spoorwegmaatschappij NMBS is niet tevreden over de Desiro-treinen van fabrikant Siemens. De NMBS heeft al bijna de helft betaald van de factuur van 1,53 miljard euro voor de levering van 305 elektrische treinstellen, maar het materiaal is niet betrouwbaar, schrijft de krant L’Echo vandaag. De NMBS is niet tevreden over de manier waarop Siemens de bestelling afhandelt.  De technische en kwaliteitsproblemen zouden zo ernstig zijn dat de NMBS de voorlopige bestelling heeft opgeschort en weer een schadevergoeding vraagt. Siemens moest eerder al 25 miljoen euro boete betalen voor de te late levering van rollend materieel. Op dit moment hebben ze een lijstje 1.500 klachten over problemen met de Desiro doorgespeeld aan Siemens, waarvan is meer dan de helft is erkend als garantiegevallen. Dit bevestigt een woordvoerder van de NMBS vandaag na berichtgeving in Belgische media.
Het is de laatste tijd een beetje slecht gesteld met de treinen leveranties. Siemens was in Nederland samen met het Canadese Bombardier leverancier van de Sprinter Lighttrain. Na de introductie in 2009 van dat nieuwe type trein waren er ook diverse problemen, met de software en smeltwater waardoor de treinen niet konden rijden. Zoals bekend staat de FYRA van het Italiaanse Ansaldobreda, van wege zware technische problemen ook stil in Amsterdam. De bestelling van drie Belgische Fyra-treinstellen werd daarom ook opgeschort. De NS heeft er al een stuk of tien en probeert nu een oplossing te vinden. Bron: diverse Belgische Media/Treinreiziger.nl – Foto: Wikipedia

%d bloggers op de volgende wijze: