Modernisering VIRM-dubbeldekkers begonnen

Advertentie

IMG_0891sVandaag 17 september 2014 was het zover. NS-dochter NedTrain is gestart met de modernisering van de eerste VIRM-dubbeldekker, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst kwam bij NS. In totaal worden 416 rijtuigen (81 treinstellen) helemaal gemoderniseerd de komende jaren, zodat ze weer jaren mee kunnen en van alle gemakken zijn voorzien voor reizigers. Vanaf 2016 moet de eerste gemoderniseerde trein op het spoor komen. De totale modernisering loopt tot 2020.

IMG_0881s
Ook vandaag was de Blokkendoos te zien

Vandaag had de pers al de mogelijkheid een kijkje te nemen bij de start van de demontage van het eerste rijtuig in de werkplaats in Haarlem. Zaterdag 19 september 2014 houdt NedTrain open dag en dan kan iedereen een kijkje gaan nemen. Dit gebeurde op het moment dat NS bijna zijn 175 jarig bestaan viert (zaterdag 20 september 2014).

IMG_0888s
Hier moet de NedTrain reclame bij komen te staan
IMG_0892s
Oplaad mogelijkheid jammer genoeg alleen in de 1 ste klas.

Achtergronden
Bij de modernisering van de VIRM-rijtuigen wordt voortgebouwd op de ervaringen met de recente modernisering van de DDZ. Net als in de DDZ leent het bovengedeelte van de VIRM zich straks meer om in te werken of rustig te lezen door de tweezitsbankjes en een zakelijker inrichting. De benedenverdieping wordt informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan, een loungebank en extra bagageruimte. Deze indeling wordt door de reizigers goed gewaardeerd zo blijkt uit klantonderzoek, aldus de woordvoerster van NS. Niet alleen de inrichting is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Zo zal de trein voorzien worden van de allernieuwste LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht. Alle treinen worden voorzien van nieuwe schermen met actuele reisinformatie, draadloos internet, kunst, een nieuw rolstoeltoegankelijk hygiënisch treintoilet en grote bagageruimte.
In de VIRM wordt verder – net als in alle treinen – kunst aangebracht. Zo zullen de glazen wanden worden voorzien van een nieuw motief en komen er nieuwe deurduwers (dit woord staat niet in de Dikke van Dale) met een nieuw thema. Verder vormt duurzaamheid en in het bijzonder energiebesparing een belangrijk aspect bij de modernisering. De gemoderniseerde dubbeldekkers worden naar verwachting veel zuiniger. Enkele voorbeelden van de manier waarop energie bespaard wordt:
a) door de LED-verlichting wordt de verlichting aangepast aan het daglicht
b) de trein wordt voorzien van een nieuwe zuinige klimaatinstallatie
c) plaatsing van een bioreactor
d) de trein wordt gestroomlijnd voor minder luchtweerstand.
De vernieuwingen op een rijtje:
modernisering interieur in verschillende zones
boven: werken & rust (incl. stiltezones)
beneden: ontmoeten en samen reizen (incl. loungebank)
zuiniger klimaatsysteem (airco en verwarming)
LED-verlichting met Intelligent Light Control
moderne hygiënische toiletten, met in elke treinsamenstelling 2 rolstoeltoegankelijke toiletten
nieuwe kunst
draadloos internet
actuele reisinformatie
extra ruimte voor bagage in de voormalige liftschacht
vernieuwing aan buitenzijde
camera’s

IMG_0886sEen stukje geschiedenis
De serie VIRM1 werd tussen 1994 en 1996 aan de treinenvloot toegevoegd. Tussen 2002 en 2004 werden de treinen verlengd naar treinsamenstellingen van vier c.q. zes rijtuigen. Het VIRM1 materieel is na 18 c.q. 20 jaar aan een technische revisie toe. Na de revisie kunnen de treinen weer 18 jaar mee. De technische revisie wordt gecombineerd met een volledige modernisering.

VIRM1 maakt onderdeel uit van het VIRM-park, dat verder bestaat uit 250 rijtuigen VIRM2/3 en 204 rijtuigen VIRM4.

Een kijkje bij NedTrain in Haarlem