Modernisering eerste generatie VIRM-dubbeldekkers van start

Advertentie

DDZnieuwe buitenkant
Nieuwe buitenkant DDZ

NS en NedTrain bouwen voort op de ervaring met nieuwe Intercity (DDZ)
•Dubbeldekker straks 20% zuiniger
•Nieuwe indeling voor meer comfort reiziger
•Modernisering start juli 2014. Eerste gereviseerde trein naar verwachting 2016 weer op spoor

De eerste generatie van de VIRM-dubbeldekkers, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst kwamen bij NS, worden vanaf deze zomer compleet gemoderniseerd. Hierbij wordt voortgebouwd op de met de nieuwe Intercity (DDZ) opgedane ervaring die de afgelopen jaren werd gemoderniseerd. Deze trein krijgt van reizigers, bij de beoordeling van alle NS-treinen, de hoogste waardering in de treinbelevingsmonitor. De nieuwe VIRM-dubbeldekkers worden door de modernisering naar verwachting 20% zuiniger waardoor de milieuprestatie van de trein nog verder verbetert. “Door deze modernisering spelen we nog beter in op de wensen van onze reizigers en wordt de trein nog weer zuiniger en kan hij weer jaren mee”, aldus Timo Huges, president-directeur van NS.

418 Rijtuigen
NS-dochter NedTrain gaat de werkzaamheden voor de VIRM, net als de DDZ-modernisering, uitvoeren in de hightech werkplaats in Haarlem. In totaal gaat NedTrain daar vanaf deze zomer 418 rijtuigen reviseren. Een grote operatie die, als alles volgens schema verloopt, begin 2020 volledig moet zijn afgerond. Vanaf voorjaar 2016 zullen de nieuwe treinen naar verwachting stuk voor stuk gaan instromen op het spoor.

DDZ binnenReiziger staat centraal
De nieuwe trein krijgt een indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Zo zal de trein voorzien worden van de allernieuwste LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht. Net als in de DDZ leent het bovengedeelte van de nieuwe trein zich straks meer om in te werken en lezen door de tweezits bankjes en een zakelijker inrichting. De benedenverdieping wordt informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een loungebank. Alle treinen worden verder voorzien van het modernste meubilair, nieuwe schermen met actuele reisinformatie, draadloos internet, een nieuwe kleurstelling in de trein, kunst en een nieuw (rolstoeltoegankelijk) toilet. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste duurzame materialen en de nieuwste technologie. Zo krijgt de trein bijvoorbeeld nieuwe zuinigere klimaatinstallaties en de trein wordt verder gestroomlijnd voor minder luchtweerstand.

DDZ_doorsnede open