Modellbahntreff 2007 anders dan anders

Dit jaar 45.000 bezoekers, dat is dus 5.000 meer dan twee jaar geleden. Treinennieuws was een van hen. Hieronder het verslag.

Het is 15 september 2007, zaterdagochtend 05.10 uur. Twee minuten te laat rijdt de Citynightline trein uit Amsterdam het station van Göppingen binnen. Het perron is bijna leeg, de eerste Modellbahntreff-bezoekers stappen uit. Sommigen uitgeslapen – zij hadden een cabine met bed -anderen stram van de lange zit, maar allen met goede moed en in afwachting van wat de dag brengen zou. Op het laatste spoor van het station staat een lange trein met allemaal oude, historische locomotieven, rijtuigen en een schienenbus, die stonden te wachten om later op de dag ingezet te worden. De machtige locomotieven werden reeds onder stoom gebracht en de ruiten nog eens extra schoon gemaakt. Göppingen, de vestigingsplaats van Märklin, is één keer in de twee jaar “spoorstad”, waar op vier plaatsen in de stad de ruim 40.000 bezoekers alles kunnen zien, en in veel gevallen aanraken, wat met (model)spoortreinen te maken heeft. Uw verslaggever begon na een stevig ontbijt (wat zijn die Duitse broodjes toch lekker) zijn ochtendwandeling, naar de eerste accommodatie, daar de gratis pendelbus pas om 8.30 begint te rijden. Alle accommodaties hadden de naam Gleis gekregen, oftewel Spoor 1, 2, 3 en 4.

Tekst en foto’s: Emanuel Damsteeg

 

Gleis 1: Het Stauferpark Dr.-Herbert-König-Platz

Op meer dan 1250 m², verdeeld over twee tenten, veel productinformatie en modelbanen.
Tent 1: Märklin, Trix en LGB , informatie stands van Märklin Magazine, MHI handelaren en een Modelbouw school. Er werden eventuele kleine reparaties aan locomotieven etc. verricht. Verder was de mogelijkheid om je eigen wagen te laten bedrukken en kijken hoe ze een loc in elkaar zetten. In deze tent ook stands van Märklin Insider – Trix-Profi -Club – 1.FC Märklin, der Club für die Kinder en Märklin Magazine, waar lange rijen stonden te wachten om hun attentie in ontvangst te nemen.
Tent 2: Hier waren de stands van de accessoires-bedrijven zoals Faller, Vollmer, Kibri, Bemo, Brawa en veel kleinseriebedrijven zoals Ladegut, FR, Scholtz en Schimdt.

Alleen rijst de vraag: Waarom Märklin, die met zijn “Märklin Store” en “Shop in Shop” standing uit wil stralen, nu de Sporthal en de Stadshal heeft ingeruild voor twee tenten, op grote afstand buiten het stadscentrum op een parkeerterrein, zo’n 10 minuten met de bus. Nee, dan had men beter het eigen parkeerterrein van de Märklinfabriek kunnen gebruiken, met misschien een rondgang door de fabriek. Ook de vele kermis achtige attracties voor de kinderen deden afbreuk aan het Modellbahntreff gevoel.

Gleis 2: Bahnhof/Güterhalle

Groot aanbod van legendarische locomotieven en rijtuigen zoals de: V 100, E 141 083, E 94, E 103, BR 218, BR 628, V 60, BR 01 533, E 139 locomotion, BR 58 311 – Re 4/4 SBB en Taurus Reihe 1116. Hier kon men opstappen voor speciale ritten zoals: Pendelritten met de VT 98 en de railbus VS 98 van Bahnhof naar het Leonhard-Weiss-Areal. Een echte Highlight voor de bezoekers was de rit met de stoomlocomotief BR 58 311 over de Geislinger Steige. Göppingen – Geislingen – Geislinger Steige – Amstetten – en terug. De rit duurde ongeveer 1,5 uur. Echt de moeite waard. Ook veel belangstelling en passagiers voor de ritten met de GES Stuttgart e.v. BR 50 3636 naar bersbach/Fils. Göppingen – Ebersbach/Fils – Göppingen. Met de Schnellzuglok BR 03 2295 des Bayerischen Eisenbahnmuseums e.v. Führerstandsmitfahrten waren er ook met de Dampflokomotive BR 01 533 van de UEF Historischer Dampfschnellzug e.v., Stuttgart in Bahnhof Göppingen mogelijk. Das Bayerische Eisenbahnmuseum e.v., Nördlingen reed met de legemdarische Dampflokomotive BR 41 1150.

 Goederenhal:

In deze hal kon men diverse modelbanen bekijken in allen schalen zoals spoor Z van de Engelse Z-club, die bij Railex stond, maar ook van Spoor N was er een mooie modulebaan. De Moba-stand en een stand van houten treinsouvenirs. Natuurlijk ook hier weer veel kinderprogramma’s.

Gleis 3: Märklin Museum
Het Märklin museum is onder bijna alle bezoekers bekend en nu in het nieuwe onderkomen ook nog als “goedkope winkel”. Zeer oude modellen (die een paar jaar geleden gestolen werden) staan hier te pronken. Wij spraken echter één bezoeker die al 50 jaar Märklin rijdt en nu voor het eerst in Göppingen was.

Gleis 4: Leonhard-Weiss-Areal
Highspeed-WM Spur 1. Bezichtigen van de speciale en originele: Turmtriebwagen Unimog auf Schienen Verschillende spoorbaan bouwmachines van de Firma Leonhard Weiss zoals de BR 41 1150, BR 01 1081, BR 01 066. Hier was ook een echte stoommodelbaan en verder pendelritten met de Schienenbus VT 98 en Steuerwagen VS 98 Had men een wens, eenmaal een Dampflokomotive van onder te zien?
Dan had je hier de gelegenheid om de Schnellzuglok 01 066 en de Schnellzuglok 01 1081 uit een nieuwe perspectief te bezichtigen.

Märklin Familientag
De gehele dag feestmuziek verzorgd door Hit-Radio ANTENNE 1 met o.a. de Hit-Radio ANTENNE 1-Band, quizzen en spelletjes.De Märklin Roadshow maakte haar opwachting op de Marktplatz.“ Tolle Mitmachspiele für jung und alt”. Test uw kennis met het Märklin-Brettspiel bij „Hans Dampf“.

De diverse exclusieve spoorsouvenirs werden gretig gekocht. Ook de speciale eenmalige Modellbahntreff wagens (zolang de voorraad strekte) zullen in menige vitrinekast staan te pronken. In het Märklin museum lange rijen, wachtende bezoekers, om de ook alleen hier verkrijgbare museumwagens in alle bestaande modelspoorschalen te bemachtigen. De inflatie van onze euro was dit jaar goed te merken. Tijdens de Modellbahn treff in 1999 werd er rond de DM 28,– gevraagd nu was de prijs voor dit herinneringswagentje 23,– (omgerekend tegen de
eurokoers DM 56,– , dus dubbel zo duur.) Foto’s Märklin site klik hier

1 Reactie op Modellbahntreff 2007 anders dan anders

  1. Hallo Cees,

    Wij hebben al meerder malen aan Märklin gevraagd hoe dit jaar “Modellbahntreff” eruit gaat zien. Maar je begrijpt er wordt opdit moment meer aan het “Herstel” van Märklin gewerkt. Maar als Märklin kan doorstarten, kan je erop rekenen dat het een grote heppening wordt.
    Kijk ook eens op de site van Märklin.de of treinennieuws.nl daar zijn ongetwijfeld begin september meer op staan.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: