MOB en BLS rijden dankzij draaistellen van Alstom op twee spoorbreedten

Advertentie

goldenpas2Zwitserland heeft een zeer uitgebreid spoorwegnet, met meer dan 150 maatschappijen, dat beroemd is vanwege de hoge punctualiteit en comfort. Door het bergachtige karakter van het land kennen de lijnen vaak veel lange tunnels en mooie en hoge viaducten. Met name op de bergachtige trajecten is de snelheid van de treinen laag vanwege de vele bogen. De spoorwegen zijn vrijwel geheel geëlektrificeerd. Lengte van het gehele netwerk in Zwitserland is 4492 km. Normaalspoor: 3483 km, Smalspoor: 982 km
Naast het door de staatsspoorwegen SBB geëxploiteerde hoofdnetwerk, zijn er van oudsher nog vele andere spoorwegmaatschappijen actief in het land. Deze worden vaak private maatschappijen genoemd, maar zijn meestal geheel of gedeeltelijk in handen van overheden en/of kantons, de provincies van Zwitserland. Sommige private maatschappijen hebben ook het karakter van hoofdspoorlijn, zoals de BLS AG tweede maatschappij van Zwitserland. In Graubünden, de oosterlijke provincie van Zwitserland, rijden de rode treinen van de Rhatische Bahn, met o.a. de langzaamste sneltrein.
smalspoorDe verschillende maatschappijen werken veel samen; zo is het niet ongebruikelijk dat je bij sommige maatschappijen, materieel van een andere maatschappij tegen komt. Treinen sluiten op knooppunten goed op elkaar aan en het is mogelijk doorgaande kaartjes te kopen voor verschillende maatschappijen. Ja hier wel. Er is echter één probleem. Smalspoor treinen kunnen niet op normaal spoor rijden en omgekeerd gaat dat ook niet.
smalspoor normaalspoor kaartAl meer dan 100 jaar de dromen Zwitsers en toeristen er van, om zonder over te stappen van Montreux via Interlaken naar Luzern of omgekeerd te sporen. Dit is tot nu toe onmogelijk omdat het spoor tussen Luzern/Interlaken en Zweisimmen 1435 m (normaalspoor) en tussen Zweisimmen en Montreux 1000 m (meter spoor) is. Maar in 2010 werd door BLS en MOB een plan geopperd.
draaistel 1Project Trans Gold Pass.
Rechtstreekse treinen tussen de Vaud Rivièra en het Berner Oberland. Dit innovatieve project maakt het in de toekomst mogelijk te reizen op verschillende spoorbreedtes tussen Montreux en Interlaken. Dit is voor de toeristische treinen zoals de GoldenPass Line, die op de meter spoor  tussen Montreux en Zweisimmen rijdt, dan gewoon door kan rijden op Normaalspoor (1,435 meter) tussen Zweisimmen en Interlaken. Met de bijbehorende verbeteringen biedt dit plan meer aantrekkingskracht en zal deze lijn naar verwachting positief effecten hebben op het toerisme in Berner Oberland en de Vaud Riviera.
Vanaf 2015 hoeven treinreizigers tussen Montreux en Interlaken niet langer in Zweisimmen over te te stappen. Een droom van een honderd jaar ononderbroken treindienst is dan werkelijkheid. Door deze verbetering van de kwaliteit van de reeds wereldberoemde bergbaan zal de ontwikkeling van het toerisme door middel van dit project bevorderd worden. Naast de direct betrokken bedrijven (MOB en BLS) zal ook de toeristische regio’s van de Vaud Rivièra van het Berner Oberland profiteren van deze ontwikkeling. Studies wijzen ook op een sterke toename van vakantiegangers uit Zwitserland en het buitenland.
Vanwege de verwachte vraag, zal de capaciteit vergelijking met die vandaag met 50% worden verhoogd van het huidige maximum van 6 wagens naar 9 wagens per trein. De Board service wordt uitgebreid met een restauratierijtuig. Dat is natuurlijk geweldige sporen in een panorawagen door een prachtig berglandschap met je kopje koffie en croisantje. Noodzaak is de vader van de uitvinding. Geen van de vele, in decennia ontwikkelde haalbaarheidsstudies werd met succesbekroond. Het laatste project was de installatie van een derde rail, maar werd slachtoffer van de geschatte bouwkosten van ongeveer 260 miljoen Zwitserse frank. Het moest een nieuwe, onconventionele en innovatieve oplossing worden. Dus de ingenieurs concentreerde zich op de ontwikkeling van een nieuw draaistel, aanpasbaar voor verschillende spoorbreedtes en de specifieke eisen van een bergbaan traject. Na twee jaar van intensief onderzoek en ontwikkeling kon de productie van het revolutionaire prototype worden gestart. De technische plannen werden ontwikkeld in samenwerking met de firma Prose AG Winterthur gerealiseerd. De belangrijkste onderdelen van het prototype werden gefabriceerd door Alstom AG Neuhausen. Deze nieuwe technologie is gepatenteerd door GoldenPass. Het prototype werd in de technische afdeling van Gold Pass in Chernex gemonteerd en geïnstalleerd onder het chassis van een bestaande panorama wagen. De eerste testritten waren met zeer veel belovende resultaten.
Het totale project omvat de installatie van 20 nieuwe rijtuigen voor de Gold Pass Panoramisch – en de klassieke wagens aan de voorkant. Om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen worden verouderde wagens vervangen, door de aankoop van 24 nieuwe, extra wagens gepland. De totale kosten van project bedragen 80 miljoen Zwitserse frank. Wie de nieuwe treinen gaat bouwen is nog niet bekend. Een openbare inschrijving voor de nieuwe wagens is in de maak. Als het project wordt uitgevoerd zoals het nu gepland is, kunnen de eerste rechtstreekse treinen van Montreux naar Interlaken in de 2015 rijden.
Hoe het werkt
draaistel2Het chassis bestaat uit twee halve frames die naast elkaar liggen. Door een juk ( drukhefboom) aan elke zijden van het draaistel, waarvan de hoogte en breedte overeen komt met de beide railsystemen, t.w. smalspoor en normaal spoor. Een beugel sluit en vergrendelt de twee halve frames van het chassis. Twee zwenkarmen worden ondersteund op de rollen op de helling van het “Umspurstation” en de verticale bewogen onder wagen de wagen. In deze fase wordt het chassis in het omspoor procede is ontlast van het gewicht van de carrosserie. De benodigde zijdelingse verplaatsing van de twee halve frames wordt verzekerd door een hefbaar. Door de geleidegroeven worden de wielen aan het te berijden spoor de gedrukt. Alstom Transport Neuhausen in Zwitserland produceert 64 verstelbare onderstellen voor haar klant MOB. In deze vestiging van Alstom zijn 124 mensen werkzaam waarvan 24 ingenieurs zich speciaal bezighouden met draaistellen.
Men zegt wel eens een foto zegt meer dan 100 woorden, daarom de raad bekijk de video en foto’s hier. http://www.goldenpass.ch/CMS/default.asp?ID=691