Matterhorn Bahn 125 jaar

Advertentie

matt 2Afgelopen donderdag 22 juli vierde de Matterhorn Bahn haar 125 jarige bestaan.   Het was een waardige verjaardag. Men kijkt terug op een succesvolle en gedenkwaardige verjaardag.
Ook een grote dank aan de partners, waaronder de treinbouwer Stadler. Met de hulp van hun grote steun is dit feest mogelijk geworden.

Na de eerste beklimming van de Engelsman Edward Whymper in 1865, werd de 4478 meter hoge Matterhorn meer en meer populair. Zermatt is alleen te voet bereikbaar, dus er was een dringende behoefte aan een spoorlijn te dienen. In 1888 werd begonnen met de bouw van het één meter traject van Visp naar Zermatt. Op 18 juli 1891 werd de volledige 44 km lange route geopend. Vanwege het risico op lawines, en het feit dat het toerisme beperkt was tot de zomermaanden, reed de trein in de eerste instantie alleen van juni tot september.
De Visp-Zermatt Bahn trachtte altijd haar passagiers maximaal comfort te bieden. In 1929 verving zijn stoomlocomotieven met elektrische motoren. Tot slot, op 6 juni 1930, de langverwachte deel van Visp naar Brig werd geopend, maar de naam werd niet veranderd in de Brig-Visp-Zermatt Bahn tot juni 1962. Dankzij het nieuwe gedeelte van de lijn, kon je nu reizen van Zermatt naar St. Moritz op de Visp-Zermatt, Furka Oberalp en de Rhätische Bahn, die in Zwitserland het grootste smalspoor netwerk bouwde. De BVZ probeerde voor een lange tijd om de treinen ook in de winter naar Zermatt te laten rijden. Echter, als gevolg van de weersomstandigheden en het gebrek aan lawine bescherming eindigde dit in 1933. De voordelen van winters rijden lieten niet want de toeristische industrie in Zermatt groeide gestaag.

matt 4
Me de tandradbaan kan je van Zermatt de 3089 meter hoge Gornergrat op. Van hieruit geniet men van een overweldigend uitzicht op de Matterhorn, de gletsjer en het Monte-Rosa-massief.

Het verhaal van de BVZ Zermatt Bahn (BVZ), die eind 19de eeuw was begonnen, kwam tot een einde in 2003 toen de Furka Oberalp Bahn naar de Matterhorn Gotthard Bahn te gevoegd.

Meer bijzonder informatie over deze mooie en succesvolle baan kunt u lezen op: https://www.bvzholding.ch/fr/societe/histoire of www.mgbahn.ch – Foto’s: Treinennieuws.nl

matt 3