M5 een plaatje van een Metro

Onder grote belangstelling van GVB, Alstom en de gemeente Amsterdam, heeft de nieuwe Amsterdamse metro, gefabriceerd door Alstom vandaag een persrit gemaakt. In het najaar van 2012 gaat het GVB oude metro vervangen, na een half jaar testrijden, alles ligt op schema. De Zilvermeeuw de bijnaam van de oude metro’s, die hebben vanaf 1976 trouw dienst gedaan.. Er komen 23 nieuwe, zes-delinge metro’s. De metro is met veel aandacht voor de reiziger ingericht: brede stoelen, meer deuren en brede gangpaden om snel in- en uit te stappen. De stoelen zijn aan de zijkant geplaatst en de metro is geheel doorloop baar, er zijn geen tussendeuren meer. Doordat de nieuwe metro’s langer zijn kunnen er op de Oostlijn zo’n 50% meer reizigers in. Het is de eerste metro ter wereld die geheel met LED-verlichting is uitgevoerd. Extra metro’s van dit type zullen besteld worden voor de  Noord/Zuidlijn en gaan daar vanaf 2017 rijden.

Hier rijdt de nieuwe M5 weg bij het station Kraaienest

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe metro zijn:

– Zesdelig met een lengte van 116 meter – 174 zitplaatsen – De capaciteit is 960 passagiers – De maximale snelheid is 80 km per uur – De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde – Het plafond is hoog (230 cm) – Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron – Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten – Hoogwaardige reizigersinformatie met informatieschermen – Camerabewaking – Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen – Geluidwerende maatregelen – Toepassing van vandalismebestedige materialen – De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder

 

%d bloggers op de volgende wijze: