Legendarische ‘Blauwe Peil’ terug op de rails

de blauwe peilcharterDe BLS maakte het mogelijk om het historische twee-wagen treinstel de blauwe peil terug op de rails te brengen: De enige overlevende “Blue Pfeil” uit 1938 is een technische sensatie, gerestaureerd en staat nu als een chartertrein klaar. Het gerenoveerde treinstel heeft weer de originele kleuren die tot 1938 tussen Blue Lake en Kandersteg reden. Zelfs de pluche-klasse uit de jaren 1980 is terug dankzij 500.000 CH van Zwitserse loterij. De spoorweg nostalgische van de blauw peil is met zijn blauw-beige kleur, de grijze dak en rechthoekige vensters een monument van een technisch meesterwerk van de Zwitserse spoorwegen. Omdat alle transformatoren op het dak geplaatst waren, was er genoeg ruimte voor 155 zitplaatsen. Drie van deze treinen waren tot 1986 op de BLS-lijn Bern-Neuenburg in gebruik, twee van hen daarna tot 1999 bij de Sensetalbahn. Hij was echter te klein voor de groeiende aanval van reizigers.
Redding, restauratie en tweede leven
In 1999 werd de club Tram Bern opgericht en hield recent ‘Blue Arrow’ zo van de sloop. 2011 kocht de BLS Stichting hem terug voor een symbolisch bedrag en herstelde de unieke historische trein, met de hulp van natuurbeschermers, professionals in de workshops van BLS en Bombardier en vele vrijwilligers.
Een van de wagons straalt nu de waardige oorspronkelijke sfeer van de jaren 1930 uit, de tweede toont de toestand van de jaren 1980. De trein, met zijn grote en rechthoekige vensters weer geldt helemaal als voorlopers van de hedendaagse panoramische treinen, zoals bij de MOB. De technische apparatuur werd volledig gereviseerd de moderne eisen. De BLS Foundation heeft de “Blue Arrow” nu terug, die wil het juweel gebruiken als een historische charter trein. Download hier de nostalgie brochure

%d bloggers op de volgende wijze: