Kijk uit, een trein zonder Machinist

Advertentie

Nieuwe stations komen erbij. Oude stations worden onder handen genomen. Wissels worden meer gecontroleerd. Nieuwe treinen werden besteld. Reinigingsploegen rijden mee en maken de treinen tijdens de rit  schoon, dit allemaal om het comfort voor de treinreiziger beter te maken. Het Nederlandse spoor loopt voorop in Europa, al blijft de flitstrein een zorgenkindje. Dat blijkt uit vergelijkend onderzoek van NS en ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Het vertrouwelijke rapport, dat werd getoetst door een onafhankelijk bureau, is in handen van De Telegraaf, schreef deze krant vanmorgen. Maar de NS en ProRail doen veel meer. Testen en nog eens testen. De eerste zelfrijdende trein op het Nederlandse spoor komt dichterbij. Spoorbeheerder ProRail treft voorbereidingen om eind dit jaar als test een trein op de automatische piloot te laten rijden. Al duurt het nog wel even voordat er geen machinisten meer op de bok zitten.

Na Duitsland heeft ProRail en de NS ook ambities op het gebied van zelfrijdende treinen. Zo kondigde Deutsche Bahn in de ‘Strategie Schiene Digital’ aan te verwachten dat in 2023 alle technische barrières voor volautomatisch rijden op het spoor weg zullen zijn. In Nederland zijn ProRail en DB Cargo aan het onderzoeken of er met automatische treinen op de Betuweroute kan worden gereden. Eind dit jaar begint ProRail, in samenwerking met meerdere vervoerders, aan een reeks praktijkproeven met zelfrijdende treinen die heel 2018 voortduurt. In eerste instantie gaan we testen met de automatische piloot, waar de machinist nog wel een oogje in het zeil houdt en de mensen die de trein zien rijden gerust te stellen. De provincie Groningen heeft al serieuze interesse getoond, aldus een ProRail-woordvoerder tegen De Telegraaf. “We kunnen niet vasthouden aan het oude, maar moeten haast maken met nieuwe technieken, ook om meer treinen te laten rijden. Gewoon testen, kennis opdoen. Over een paar jaar wordt het Europese veiligheidssysteem ERTMS3 hier operationeel, als er genoeg geld vrijgemaakt wordt door de regering. “Dan wordt het spoor nog veiliger en kan de capaciteit fors worden vergroot.” Aldus de ProRail-baas Pier Eringa tijdens de opening van RailTech 2017 in Utrecht.

SBB (Zwitserland) weer de eerste in Europa?

Niet alleen Duitsland en Nederland, ook de Zwitserse spoorwegen SBB gaat een proef starten waarbij met een trein zonder machinist wordt gereden. Het spoorbedrijf gaat dit doen als onderdeel van een groot digitaliseringsprogramma. Dat vertelde directeur Andreas Meyer tijdens een presentatie in Zürich. In Zwitserland gaat dat nog beter op lijnen waar maar een trein rijdt. Denk daarbij aan de afgesloten bergtrajecten. Zelfrijdende treinen kunnen er in de toekomst ook voor zorgen dat de capaciteit op het spoor omhoog gaat. Zwitserland als transitland waar veel goederentreinen gebruik maken van de Noor/Zuid route is een onderdeel van het digitaliseringsprogramma. Zo moeten sensoren en gps ervoor zorgen dat de temperatuur en trillingen van wagons op ieder gewenst moment meetbaar zijn en kan de positie van de trein nauwkeurig worden bepaald. Dit is belangrijk, omdat klanten weten welke goederen worden vervoerd en op welk moment ze op de plek van bestemming aankomen.

Zelfrijdende treinen komen eraan dus echt aan.

Volgens ProRail is het introduceren van zelfrijdende goederen- en passagierstreinen een noodzakelijke innovatie. “We willen kijken wat het oplevert, onder meer op het gebied van veiligheid en de frequentie waarmee de treinen rijden.” ProRail benadrukt dat de testritten op een veilige en gecontroleerde manier plaatsvinden. Dat betekent onder meer dat mensen aanwezig zijn om in te grijpen.

Weg vs. spoor

ProRail-topman Pier Eringa zegt dat spoorbedrijven “Niet hun ogen moeten sluiten voor de toekomst en voor de mogelijkheden van de techniek”. Hij verwijst daarbij onder meer naar tests die al worden gedaan met zelfrijdende auto’s. “Wat je op de weg kunt, zou je minimaal ook moeten kunnen op het spoor”, zegt Eringa. Dat kan met techniek wellicht beter dan met het oog van de machinist. Hij benadrukt dat het spoor vanwege de vaste rails in technische zin overzichtelijker is dan de meeste wegen. Bovendien zou techniek op het spoor en in de trein kunnen helpen om ongelukken te voorkomen. Als op de rails een obstakel wordt gedetecteerd, zou een signaal naar de trein kunnen worden gestuurd om de trein te laten afremmen. “Dat kan met techniek wellicht beter dan met het oog van de machinist.”

Metro’s

Eringa zegt verder dat metro’s al jaren zonder bestuurder kunnen rijden. Zulke systemen bestaan onder meer in Parijs, Nürnberg en Rome. “Die techniek kun je ook toepassen op de trein”, aldus de ProRail-directeur.

Vergeet de zelfrijdende auto. Hier komt de zelfrijdende trein!

Voor het eerst heeft een goederentrein in Australië volledig autonoom een traject van zo’n 100 kilometer afgelegd. En met succes. Terwijl de trein nauwlettend in de gaten werd gehouden, legde deze de route moeiteloos af. Een primeur, aldus Rio Tinto, een Australisch mijnbouwbedrijf en eigenaar van de goederentrein. Volgens ons was dit geen kunst. Als je weet dat deze 100 km waarschijnlijk zonder wissels waren. Bron en video: Rio Tinto

Zonder Machinisten goedkoper

Zo kunnen niet alleen de reistijden, maar ook de transportkosten naar verwachting flink gedrukt worden. Bovendien zou het spoor zo een stuk veiliger worden. Er zit wel een groot nadeel aan deze testen en zeker als ze lukken. Ongetwijfeld zullen er veel ontslagen bij de machinisten zijn. Maar er moeten, zeker de eerste tijd, altijd een machinist aanwezig zijn om in te grijpen als dat nodig mocht zijn.

In Frankrijk is men er ook intensief mee bezig. Het land wil binnen een paar jaar gaan experimenteren met zelfrijdende TGV’s. Het zou kunnen betekenen dat het land als eerste hogesnelheidstreinen in gaat zetten. Gelukkig ook hier zal er de eerste jaren er altijd nog een bestuurder aanwezig zijn om in geval van nood in te grijpen. Maar als de zelfrijdende hogesnelheidstrein die eerste jaren goed doorkomt, lijkt het een kwestie van tijd voor ook die laatste machinisten de zak krijgen,

1 Comment

  1. Wordt door management en beleidsmakers eigenlijk wel beseft wat het verschil is tussen “treinbestuurder” en “machinist”? Een machinist is een kenner van de machine genaamd ‘trein’. De machinist heeft 2 taken: (1) het besturen van de trein, en (2) bij problemen met z’n trein ter plekke handelend optreden. Functie (1) kan je prima automatiseren, maar functie (2) wordt met al die geavanceerde techniek nog veel harder noodzakelijk! De machinist zal dus wel een soort van conducteur/machinist worden. Verdwijnen zal ie zeker niet!

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.