Is dit de mooiste Nederlandse trein?

Advertentie

Hondekop weer op het spoor.  Volgens sommige de mooiste trein die in Nederland reed, maar zeker ook de markantste museumtrein van Nederland, Hondekop 766, rijdt sinds zaterdag weer na een ingrijpende restauratie die maar liefst zeven jaar heeft geduurd. Vele vrijwilligers hebben honderden uren gewerkt om dit stukje onvervalst Nederlands fabrikaat weer in perfecte staat te krijgen: beter dan nieuw, zeggen sommigen van hen, die deze eerst rit mee mochten maken. De trein is helemaal uit elkaar gehaald en elk onderdeel is minutieus gerestaureerd, waarna het voertuig weer in elkaar is gezet. Een stuk historie van de Nederlandse Spoorwegen is hiermee in volle glorie hersteld.

De Hondekop werd in 1962 gebouwd bij Werkspoor in Amsterdam de treinfabrikant van Nederland. De groene trein met de kenmerkende stompe neus, die officieel de Mat ’54 heet, werd al snel heel populair. De trein was namelijk zo zwaar dat hij heel rustig reed. Tot 1996 reed deze trein als intercity en als stoptrein door heel Nederland. De laatste Hondekop is ondergebracht in het Spoorwegmuseum in Utrecht en daar in oude luister hersteld.
De geliefde trein reed dit weekeinde voor het eerst weer. In het najaar kunnen we ook weer met heimwee ritjes maken met de Rode Duivel en de Blauwe Engel, die uit de jaren 50 stammen.

Over ‘Treinen door de tijd’
Het Spoorwegmuseum heeft voor ‘Treinen door de tijd’ een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de NS3737 zal ook de SS13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk treinen open te stellen voor publiek, er zullen dus meer treinen toegankelijk zijn. Foto: beeld Hart van Nederland

1 Comment

  1. Jazeker, dit is wauw. Ook van binnen is deze fantastisch.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.