Internetten met een snelheid van 320 km/u

Advertentie

Parijs, 26 maart 2008 De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft momenteel een proefproject lopen in drie van haar TGV’s (Train Grande Vitesse), waarbij treinreizigers van en naar Zwitserland, Duitsland en Luxemburg kunnen surfen op internet met een draadloze WiFi-verbinding. Eerder testte de SNCF deze service al in Frankrijk. In deze tweede testfase wordt de mogelijkheid van grensoverschrijdend surfen onderzocht, omdat mobiliteit in Europa niet ophoudt bij de grens. Wij van Treinennieuws.nl waren erbij toen de SNCF deze mogelijkheiden presenteerde. Op uitnodiging van de Frans Spoorwegen hadden zo’n 40 journalisten uit Europa zich verzameld voor perron 8 van Paris Est, om tussen alle andere passagiers al internettend de reis van Parijs naar Basel mee te maken. Met een snelheid van zo’n 320 km per uur, genietend van een croissantje en een (gratis, ja ook hier) krantje werden de laptops klaar gezet. 

De TGV Lyria wilde haar nieuwe service aan de Europese pers laten zien.
Terwijl grote tegenstellingen aanwezig waren zoals: dorpjes langs een kanaal waar je zo een trekschuit zou kunnen verwachten en op nog geen 50 meter er naast de TGV met de modernste internet mogelijkheden aan boord.

Een toekomstbeeld wordt werkelijkheid
Als eerste ter wereld worden de hogesnelheidstreinen van de TGV in Frankrijk niet alleen uitgerust met internet maar ook met een multimedia portal. Om de reden dat mobiliteit in Europa niet ophoudt bij de grens, vindt er momenteel een proef plaats onder treinreizigers van en naar Zwitserland, Duitsland en Luxemburg. Dat is de Europese visie op dienstverlening volgens de TGV.
Tijdens hun reis kunnen reizigers met een laptop met draadloze WiFi-verbinding in de TGV surfen op het internet, films kijken, de voortgang van de reis en de snelheid controleren, het nieuws volgen, het intranet van hun bedrijf checken, een restaurant of tickets voor een theatershow reserveren, computerspelletjes spelen, etc. Dit is mogelijk in zowel in de eerste als in de tweede klas rijtuigen.
Men streeft naar de hoogst haalbare kwaliteit: een mix van techniek (internetverbinding bij 320 km/u, speelfilms via Wi-Fi). De internetverbinding moet betrouwbaar zijn (storingvrije breedband via satelliet en Wi-Fi-relays op de grond) en de inhoud van de service moet tegemoet komen aan de wensen en verwachtingen van de reiziger.
Mireille Faugère, directeur van Voyageurs France Europa, een onderdeel van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF meent: “Deze service voegt daadwerkelijk iets toe, twee jaar voordat de markt open wordt gesteld voor de concurrentie. Voor de TGV vormt een snelle draadloze internetverbinding de sleutel om marktaandeel te veroveren, zowel in Frankrijk als daarbuiten”.
Het internetten wordt momenteel getest in drie TGV treinen, die afwisselend in een van de drie landen rijdt. De infrastructuur waarop het is gebaseerd kan in alle hogesnelheidstreinen worden toegepast. Na een eerste succesvolle testfase in december 2007 in Frankrijk, waaraan 6000 reizigers deelnamen, vindt er nu in een aantal internationale verbindingen een tweede testfase plaats.
Met een budget van 19 miljoen euro dat voor de test beschikbaar is weerspiegelt de omvang en het belang ervan. Het is het grootste project dat door de SNCF in
2007/2008 wordt uitgevoerd. De implementatie geschiedt door een groep grote service providers die via een Europese aanbestedingsprocedure zijn geselecteerd, waaronder Orange Business Services, Capgemini, Eutelsat en Alstom Transport.
Op welk type reiziger wordt gemikt en welke prijs en tegen welke voorwaarden zijn zij bereid voor de service te betalen? Halverwege 2008 zal de SNCF, op basis van de beschikbare testresultaten, besluiten of de nieuwe service wordt uitgebreid. De mogelijkheid van draadloze internetverbinding in treinen zal dan geleidelijk worden aangeboden in alle hogesnelheidstreinen. In 2010 zullen 52 TGV’’s, die rijden in de oostelijke regio, gedurende de hele reis (Frankrijk + internationaal) uitgerust zijn met deze service. Dit betekent een dekking van 2000 km aan spoorwegen in het oosten van Frankrijk plus de aansluitingen met Duitsland, Zwitserland en Luxemburg.
Om tegemoet te komen aan de wensen van de reizigers –– zowel zakelijke als niet-zakelijke –– breidt de TGV haar dienstverlening uit om van het reizen per TGV een unieke ervaring te maken. Hiermee maakt de TGV haar Europese visie van mobiliteit werkelijkheid: een efficiënte, grensoverschrijdende service die is toegesneden op de reiziger.

Op de foto’s:Internetten in de TGV    

Treinennieuws op het scherm in de TGV

Europese pers 

Zwitserse TV-ploeg

In TGV’s met dit logo kunt u internetten