Intercity Direct valt 236 keer uit door wind

In 2015 moest de hogesnelheidslijn 38 keer gesloten worden door harde wind. Daardoor vielen er 236 treinen uit. Dat blijkt uit onderzoek van Treinreiziger.nl en het AD. Bij windstoten van 128 kilometer per uur of meer, wordt de snelle lijn gesloten.
Vooral het deel Rotterdam – Breda wordt vaak bij harde wind gesloten. Dan kan de Intercity Direct niet rijden op dat traject en krijgen reizigers al snel een vertraging van twintig minuten of meer. De Thalys wordt bij harde wind omgeleid via een andere route en krijgt eveneens vertraging. Spoorbeheerder ProRail erkent dat er 236 treinen het afgelopen jaar door wind uitvielen op het HSL-spoor. Nog eens 34 treinen liepen vertraging op.
Bottleneck op het traject is de HSL-brug bij Moerdijk. “Boven het water waait het harder dan boven land. Uit metingen op de HSL-brug bij Moerdijk weten we dat het rond de brug tot wel 2,5 keer zo hard waait als boven land” legt ProRail woordvoerder Franc de Korte uit.
Al rijden de treinen in de Alpenlanden meestal gewoon door, ondanks de sneeuw en wind, ProRail verwijst naar een incident in april bij New Orleans in de Verenigde Staten waar een goederentrein van een brug is geblazen tijdens een storm. “Het lijkt onwaarschijnlijk, maar wind harde wind kan treinen omblazen,’’ zegt De Korte. “In Europa geldt daarom een windregime voor hogesnelheidslijnen.’’
Voor de video van het brug insident in New Orleans hier even klikken en voor Treinreiziger hier.
Foto: De Thalys passeert de HSL-spoorbrug, de andere trein (Benelux) rijdt op de lagere spoorbrug van het reguliere spoor. (c) Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

%d bloggers op de volgende wijze: