Inhuldiging Eurostar eerste e320-trein

Eurostar heeft de inhuldiging van de eerste e320-trein op de route Brussel-Londen achter de rug. De start van de nieuwe treinen op de route naar Brussel markeert een belangrijke stap in de voorbereiding voor de rechtstreekse verbinding tussen Londen en Amsterdam rond Kerst dit jaar. Dit exclusieve evenement werd gepresenteerd door Nicolas Petrovic, CEO Eurostar, Marjon Kaper, directeur NS International en Michel Jadot, algemeen directeur NMBS. Deze presentatie omvatte een tour door de nieuwe de e320-trein nadat wij door het gerenoveerde Eurostar-terminal op Brussel Zuid waren geloosd. De Eurostar rijdt volgend jaar, als alle plannen doorgaan, in 3 uur en 50 minuten vanuit Londen naar Amsterdam. Die treinreis duurt nu met overstap nog drie kwartier langer.
De Eurostar e320 ook wel British Rail Class 374 genoemd is een zestiendelig elektrisch treinstel van het type Siemens Velaro, bedoeld voor het grensoverschrijdend langeafstandspersonenvervoer van Eurostar, zoals van England naar Frankrijk, België en Nederland. Na een aanbesteding maakte Eurostar in oktober 2010 bekend dat gekozen was voor de Velaro, van Siemens. Drie jaar later werd bekend dat Eurostar nog eens zeven treinstellen van het type Siemens Velaro had besteld trajecten naar Lyon, Avignon, Genève, Marseille en Rotterdam, Schiphol, Amsterdam. Tot die tijd werd er gereden met Franse hogesnelheidstreinen gebouwd door het Franse Alstom. Na diverse testen door de kanaaltunnel betekende dat nu ook Siemens-hogesnelheidstreinen gebruikt zouden worden. Dit was tegen het zere been van Alstom en maakte er een rechtszaak van, die verloren werd. Na nog een paar schermutselingen tegen Eurostar, omdat Alstom vond dat het aanbestedingsproces niet goed was gegaan. Ook dit verloor Alstom en stopte Alstom met het aanvechten van de gunning aan Siemens. De treinstellen kunnen 320 kilometer per uur halen. De treinstellen krijgen 16 rijtuigen, en worden hierdoor bijna 400 meter lang. Dit is twee keer zo lang als de meeste Velaro-treinstellen, maar dit is nodig om te voldoen aan de veiligheidsregels van de Kanaaltunnel. De treinstellen worden gebouwd in de Siemens-fabriek in Krefeld (Duitsland). De eerste testritten begonnen begin 2013 op de Siemens-testbaan Wegberg-Wildenrath (Duitsland). Treinennieuws heeft daar geheime foto’s van, maar mag ze niet plaatsen.
Eurostar wil de treinstellen eerst gebruiken ter versterking van zijn bestaande diensten tussen Londen en Parijs en tussen Londen en Brussel. Naarmate meer stellen in dienst zijn wil Eurostar zijn diensten uitbreiden naar onder andere Amsterdam, Frankfurt en Keulen. Vorig jaar april werd de Eurostar voor het eerst in Nederland gesignaleerd. Inmiddels zijn de testritten begonnen voor de in 2017 geplande diensten tussen Amsterdam en Londen.

E320 bij Siemens in Krefeld voor testritten

De eerste trein uit Londen die in Amsterdam aankomt zal een “Pakjes”trein zijn, aldus Roger van Boxtel. Dan is het mogelijk om vanaf hartje Amsterdam in Hartje Londen te komen in een kleine 4 uur, zonder de stress van Schiphol en het vliegen. Twee keer per dag zal de Eurostaar rechtstreeks tussen de twee hoofdsteden rijden.
Eurostar is het zover “We hebben altijd al naar Amsterdam gewild, maar het was moeilijk vanwege de techniek” legt directeur Eurostar directeur Nicolas Petrovic uit. Met de komst van de nieuwe Eurostar e320 treinstellen kan de lang gekoesterde droom gerealiseerd worden. De nieuwe trein rijdt al op de route Parijs – Londen en maar werd vandaag voor het eerst in België gepresenteerd. Vanaf 28 mei zullen de treinen voor het ingezet gaan worden tussen Brussel en Londen. Foto’s: Treinennieuws.nl

%d bloggers op de volgende wijze: