ICE-treinen (Velaro D) voor Deutsche Bahn in Duitsland goedgekeurd

 

Velaro D Hochgeschwindigkeitszüge im Siemens Testcenter / Velaro D high-speed trains at the Siemens test trackMünchen, 23 december 2013 – De nieuwe ICE treinstellen van Siemens voor Deutsche Bahn (DB) zijn goedgekeurd voor onmiddellijke inzet in Duitsland. De Duitse Bundesbahn Authority (EBA) heeft de treinen goedgekeurde. Ook in meerdere eenheden of zogenaamde dubbele-tractie op DB spoorwegnet zijn goedgekeurd.

Twee treinen werden in november voor testdoeleinden geleverd. Siemens gaat nu aan de DB nog twee ICE treinen van de Velaro D-type voor inzet in Duitsland leveren, vier extra treinen zullen in het voorjaar van 2014 volgen. “Met de goedkeuring om deze treinen in Duitsland te mogen rijden, hebben we een belangrijke mijlpaal in het project bereikt,” aldus Jochen Eickholt, CEO van Siemens ‘Rail Systems Division. Zoals overeengekomen met DB, de overige acht van de 16 ICE-treinen oorspronkelijk besteld worden gereserveerd voor testritten in België en Frankrijk ter voorbereiding van de uitvoering van grensoverschrijdende exploitatie en het verkrijgen van de benodigde vergunningen.
Sinds 2008 heeft DB bij Siemens in totaal 16 geavanceerde hogesnelheidstreinen besteld, ter waarde van meer dan € 500.000.000, voor inzet in Duitsland, België en Frankrijk. Na instemming van de EBA, worden de nieuwe ICE-treinen nu in gebruik genomen op het Duitse spoorwegnet. Het goedkeuringsproces voor hun grensoverschrijdende inzet naar België en Frankrijk is nog aan de gang. De voorschriften met betrekking tot treinbesturingssystemen – bijvoorbeeld die over de juiste interpretatie van route signalen – variëren in Europa van land tot land. De bijbehorende complexiteit is de belangrijkste reden voor de vertragingen bij de oplevering.
“We zijn samen met de Deutsche Bahn, het Franse SNCF, de Duitse federale dienst voor de Spoorwegen en de bijbehorende Franse en Belgische autoriteiten in gesprek om goedkeuring te verkrijgen – die nog niet is verleend, – ‘. Grensoverschrijdende inzet is echter ook belangrijk om de treinen ook in dit verband in andere landen te laten rijden.”, aldus Eickholt.
De Velaro D is een verdere ontwikkeling van de huidige ICE 3 treinen, waarvan een aantal al eerder zijn ingezet bij grensoverschrijdende samenwerking tussen Duitsland, Frankrijk en België sinds 2007. Elke nieuwe trein bestaat uit acht afzonderlijke wagens en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers – 30 meer dan zijn voorganger. Met een vermogen van 8000 kilowatt (ongeveer 11.000 pk), kan de trein snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken. Zoals eerdere modellen, de nieuwe ICE heeft aandrijfmotoren die zijn gemonteerd onder de vloer en verdeeld over de lengte van de trein, waardoor bijzonder snelle acceleratie. Het klimaat-vriendelijke elektrische remsysteem voedt remenergie direct terug in de stroomvoorziening.

%d bloggers op de volgende wijze: