Eurlings met de nieuwe Hispeed Fyra via de HSL naar de toekomst

Advertentie

Zondag 6 september 2009 werd de eerste hogesnelheisdlijn van Nederland door minister Eurlings officieel geopend. Kijk hier hoe dat gebeurde. De komende week gaat ook in Nederland de hogesnelheidstrein eindelijk echt van start. Met dit belangrijke nieuws voor de NS en natuurlijk ook voor ons, wil de Telegraaf redacteur Jos van Noord van de jarige Reiskrant (deze bestaat 25 jaar) van u wel eens weten of u over te halen bent? Stapt u voortaan voor uw reizen binnen Europa in zo’n dure flitstrein? Of vliegt nog altijd liever? Zelf komt hij graag in Zuid-Frankrijk en haast heeft hij eigenlijk nooit. Maar als hij met de trein gaat, de Hispeed gaat hij verder in zijn krant.” Dan moet ik om zeven uur op het station staan en arriveer ik pas ’s avonds om acht uur. Pak ik het vliegtuig – Transavia bijvoorbeeld vanaf Rotterdam, maar Ryanair biedt vanaf Eindhoven een prima alternatief – dan vertrek ik ’s middags om halfdrie en ben ik om zes uur ’s avonds op mijn bestemming. Dikwijls is alleen het treinkaartje in Nederland, om in Rotterdam of in Eindhoven te komen, duurder dan het hele vliegticket. Kan de trein ooit op tegen de prijsvechters in de luchtvaart? Ik ben bang van niet. Maar ú mag het zeggen. Ook na de afschaffing van de verfoeide tickettaks zijn Nederlanders de weg naar Weeze, Charleroi en Bremen nog zeker niet vergeten. Hoe goed ook voor het milieu en hoe handig ook als je in Londen, Brussel, Parijs of Berlijn moet wezen, de trein is nog steeds de allerduurste manier van vervoer. Vele malen duurder dan de bus. En als het spoor nou zo comfortabel was! De Thalys is inmiddels een uitgewoonde trein, waarin je met je koffer struikelt over de gaten in het tapijt. Zelfs de broodjes zijn er duurder dan bij Transavia. Gelukkig heb ik geen last van claustrofobie, maar in een vliegtuig zit je ruimer dan in die Kanaaltunneltrein. Ik ben benieuwd hoe u hier over denkt. Hoe zijn uw ervaringen met de trein, met Hispeed? Gaat u voortaan ook met de flitstrein naar de Middellandse Zee? Laat u Transavia en Ryanair links liggen? Of zweert u juist bij de vliegensvlugge prijsvechters in de luchtvaart? Laat het mij maar weten op checkpoint@telegraaf.nl

Wilt u een foto zien hoe onze minister van Verkeer en Waterstaat de HSL opende: Klik hier