Het moet sneller kunnen

Of de Sloveense Eurocommissaris Violeta Bulc in een goed blaadje wil komen te staan bij Mark Rutte weten we niet, maar zij wil het netwerk van hogesnelheidstreinen sneller uitbreiden. Eurocommissaris Violeta Bulc van transport vindt onder meer (net als Roger van Boxstel red), dat de spoorverbinding tussen Amsterdam en Berlijn sneller zou moeten, zegt ze in een interview met De Telegraaf. Eind dit jaar verwacht ze conclusies en aanbevelingen. Naar aanleiding van de drukte op Schiphol en de discussie over Lelystad Airport pleitten onder meer milieuorganisaties, de NS en spoorbeheerder ProRail ervoor om de trein meer te laten concurreren met korte vluchten, zoals Londen, Parijs en Berlijn.

Locomotiefwissel
Vooral de treinrit van Amsterdam naar Berlijn duurt met 6,5 uur opvallend lang. Dat komt onder meer doordat het Duitse en Nederlandse spoor met verschillende systemen werken, waardoor aan de grens tussen Nederland en Duitsland van locomotief moet worden gewisseld. DB wil niet mee werken omdat zij na eigen zeggen geen geld heeft om nodige aanpassingen te doen om de treinreistijd te verkorten.
NS-topman Roger van Boxtel hoopt dat de reis naar Berlijn vanaf 2020 toch sneller kan. “We gaan twaalf gloednieuwe locomotieven leasen, die zowel over het Nederlandse als Duitse spoor mogen rijden met 200 km per uur. We zijn in overleg met Deutsche Bahn en de beide overheden. Een complex proces dat we heel graag willen versnellen”, aldus Van Boxtel in De Telegraaf. Het moet toch zeker twee uur tijdwinst te boeken zijn.

Nieuwe loc voor IC Berlijn, wel met wissel
NS least vanaf volgend jaar 12 nieuwe locomotieven voor de Intercity Berlijn. De Siemens Vectrons kunnen in principe doorrijden naar Berlijn, maar dat gebeurt voorlopig waarschijnlijk nog niet. Zegt Vincent Wever in rubriek spoor. De Siemens Vectron is sinds eind vorig jaar toegelaten op het Nederlandse spoor, kan 200 kilometer per uur en overweg met zowel de Nederlandse als Duitse bovenleidingspanning en beveiliging. Vanaf eind 2019, begin 2020, wil NS de Vectron gaan inzetten op de Intercity Berlijn, maar wordt vanouds afgekoppeld in Bad Bentheim en daar vervangen door een Duitse locomotief. De reden: Deutsche Bahn is nog niet zover. De eerste twee jaar zal de situatie, ondanks de nieuwe locs, vermoedelijk nog bij het oude blijven. Tot groot ongenoegen van Rikus Spithorst van de Maatschappij voor een Beter OV. “Het wordt hoog tijd voor één pan-Europees beveiligingssysteem en één toelatingsprocedure, zodat we dit soort blunders voor kunnen zijn”, aldus de voorman. In Nederland gaan de Vectron-locomotieven de huidige locomotieven van de serie 1700 vervangen. De NS heeft meer ideeën om sneller in Berlijn te komen. Nu zijn er vijftien haltes op de route. “Een stop van een minuut kost je al drie minuten, omdat je ook moet afremmen en optrekken”, aldus een NS-woordvoerder. Ter vergelijking: de trein van en naar Parijs stopt onderweg maar vier keer. Een andere optie is het gebruiken van snel spoor tussen Hannover en Berlijn. De Duitse weigering om aanpassingen te doen aan de infrastructuur en om stations over te slaan, waarmee de reistijd met 1,5 uur kunnen worden teruggebracht, is erg jammer. NS liet eerder dit jaar al weten de reistijd van de Berlijntrein te willen versnellen en houdt voet bij stuk. NS benadrukt dat de ambitie is dat de locwissel in 2020 verdwijnt. Maar die gesprekken zijn nog niet rond, weet OV-Magazine. Daardoor dreigt de locomotiefwissel in eerste instantie te blijven. Pas in 2021 gaat de locwissel waarschijnlijk pas echt verdwijnen, aldus OV-Magazine.

Geen HSL
Topman Roger van Boxtel pleit al langer voor een snelle trein tussen Amsterdam en Berlijn, het liefst via een nieuwe hogesnelheidslijn. Maar in Duitsland is er geen geld beschikbaar om de infrastructuur te versnellen, meldde dagblad Trouw eerder deze week. Van Boxtel: “We hebben een snelle trein naar Parijs, naar Frankfurt en ook naar Londen is het gelukt. Deze nieuwe service van Londen naar Amsterdam werd zeer enthousiast ontvangen en de vraag is groot. Reizigers verwelkomen dit aantrekkelijke alternatief voor vliegreizen, meldt Eurostar. Hoewel er naar Berlijn op het overgrote deel geen hogesnelheidslijn ligt, geloven we dat het hier ook beter kan.”
Bovendien kan de reistijd verkort worden door tussen liggende stations stops over te slaan, maar de steden langs de spoorlijn willen echter hun aansluiting met de internationale trein niet verliezen en liggen dus ook dwars (dwarsliggers!) . Daardoor is het schrappen van stations ingewikkeld. “Maar”, zegt een woordvoerder van NS, “het is nog steeds de ambitie.”

200 kilometer per uur
De Vectron zal in Nederland overigens geen 200 kilometer per uur gaan rijden. Het spoor Amsterdam – Hengelo is niet geschikt voor snelheden boven de 140 kilometer per uur. In Duitsland kan de trein wel deels 200 kilometer per uur rijden, maar dat doet de trein nu ook al.
De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. DB is van plan ook de intercity-rijtuigen op termijn te gaan vervangen.

Reacties op de plannen bij Treinreiziger
Niks mis mee om de Berlijn trein te versnellen. Inzet van Vectron locomotief is de eerste goede stap. Zeker als Bad Bentheim net als Emmerich overgeslagen kan worden. Dat levert minstens 15 minuten tijdswinst op. Treinreiziger: Weet niet of de Vectron bij Bad Bentheim kan doorrijden zoals de ICE bij Emmerich gewoon doorrijdt. De ICE schakelt ten noorden van station Emmerich al om met stroomsysteem en beveiligingssysteem. Een reactie: Als het zo doorgaat, zijn er straks nog maar twee typen locomotieven: de Traxx van Bombardier en de Vextron van Siemens. Vroeger was het wel wat ingewikkelder – toen ontwikkelde elke spoorwegmaatschappij zijn eigen materieel.
Berlijn is ook wel twee keer zo weg als Parijs. Geen wonder dat je dan ook twee keer zo lang over doet. Annemiek schreef: Berlijn ligt grofweg 25% verder vanaf de randstad dan Parijs. Niet tweemaal zover. Het ligt op een afstand waarop de rit zeker met het vliegtuig zou moeten kunnen concurreren. Dat is nu absoluut niet het geval. Ook door de nieuwe locomotieven blijft het voor veel reizigers interessanter om met het vliegtuig en met de auto te reizen. Goed om te weten: Amsterdam Parijs is 530 km en Amsterdam Berlijn is 642 km. We mogen al blij zijn dat Duitsland met hun ICE’s nog naar Nederland komen, er zijn in Duitsland genoeg trajecten waar deze trein effectiever kan worden ingezet. Als NS en ProRail de reistijd naar Berlijn willen verkorten dan moeten ze in eerste instantie maar eens aan eigen zijde van het traject kijken. De trein doet er al meer dan 2 uur over om van Amsterdam de Duitse grens te bereiken. In die tijd ben je al van Schiphol naar Berlijn gevlogen en sta je met je koffers al buiten. Zo te zien aan de reacties, staan de beste stuurlui aan wal.

1 Reactie op Het moet sneller kunnen

  1. Ik kan niet goed snappen hoe een Eurostar in 4 landen kan rijden, zonder locomotief, maar tussen Berlijn en Amsterdam (welgeteld =Twee= landen) men nog loopt te kl**tviolen met locomotieven. Er rijdt tussen Arnhem en Düsseldorf al een tijd een mooie trein van Abellio, rijdt ook zonder dralen en locwissel de grens over. Wat is dan get probleem voor Berlijn/Amsterdam? Niet belangrijk genoeg?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: