Herfst in aantocht

In de afgelopen tijd was het zomer in Nederland. We hadden zelfs een hittegolf. De treinen hadden bijna geen vertraging, geen bladeren op de rails en ook geen vast gevroren wissels. Maar dat zal de komende tijd wel anders worden. De gratis Metrokrant in de trein waarschuwt er al voor, volgens een twitter van Erik Kroeze(NS).

Al is de herfst voor het oog misschien wel het mooiste seizoen van het jaar. Toch kan het ook voor problemen op het spoor zorgen. Zo kan een flinke herfststorm takken afblazen of bomen doen omwaaien. Of zorgen afvallende bladeren in combinatie met bijvoorbeeld vocht en olie voor gladde sporen. Hierdoor krijgt de reiziger soms te maken met vertraging. Hoe komt dat, en belangrijker: hoe proberen de NS en ProRail dit zo veel mogelijk te voorkomen.
Wat zijn de gevolgen van herfstweer?
Extreme weersomstandigheden zijn van invloed op het spoor. Zo kan een omvallende boom de bovenleiding beschadigen en zorgen vallende bladeren in combinatie met bijvoorbeeld vocht en olie voor gladheid. Dit kan gevolgen hebben voor de reiziger.
Gladheid op het spoor
Door vallende bladeren, vocht en roest wordt het spoor glad. De wielen van de trein krijgen dan minder grip op de rails. Voor machinisten betekent dit dat ze meer tijd nodig hebben voor het remmen en optrekken van de trein. Voor reizigers betekent dit soms dat de vertrek- of aankomsttijd van hun trein in de herfstperiode een paar minuten wijzigt.
Vierkante wielen
ProRail legt op YouTube uit wat de oorzaken en gevolgen zijn van gladheid op het spoor. Gladde sporen kunnen er onder meer voor zorgen dat de wielen van de trein blokkeren. Daardoor slijten ze ongelijk af, de zogenaamde ‘vierkante’ of ‘afgevlakte’ wielen. Dit leidt niet alleen tot een bonkend geluid, maar kan ook schade aan de trein en de rails veroorzaken. We kunnen vierkante wielen gelukkig wel weer rond maken.
Bomen op het spoor
Door een flinke herfststorm kunnen bomen (om)vallen en takken van bomen afbreken. Deze kunnen op het spoor of in de bovenleiding terechtkomen, waardoor een trein hier niet verder kan rijden. ProRail snoeit daarom regelmatig bomen en struiken langs het spoor.
Welke maatregelen nemen NS en ProRail?
Een trein die vertraging oploopt, zorgt al snel voor vertragingen op andere trajecten. NS probeert dit zoveel mogelijk te voorkomen en beperken. Hiervoor nemen ze een aantal maatregelen.
Treintijden veranderen op enkele trajecten
In de herfst ontstaat gladheid op de rails door onder meer bladeren, roest, vet en olie, vaak in combinatie met vocht. De wielen krijgen dan minder grip op de rails en dat heeft effect op het remmen en optrekken. Vanwege mogelijke gladheid veranderen van half oktober tot en met half december op enkele trajecten de vertrek- en aankomsttijden met één minuut. Door een minuut extra reistijd heeft de machinist van de trein ruimte om geleidelijker dan normaal op te trekken en weer af te remmen. Zonder meteen vertraging op te lopen.
Andere herfstmaatregelen
In regio’s waar het spoor relatief vaak glad is in de herfst, spuiten ProRail en NS een speciale gel met zanddeeltjes op de rails om deze stroef te maken. Bekijk op de website van ProRail een filmpje over het aanbrengen van Sandite. Of bekijk hoe we vierkante wielen weer rond maken.

Storingsploegen
ProRail heeft ook verspreid over het land storingsploegen, aannemers en diesellocomotieven paraat staan die in bijzondere weersomstandigheden kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld als het spoor of de bovenleiding beschadigd raken door omvallende bomen tijdens een storm. Bomen en struiken worden in de aanloop naar de herfst extra gesnoeid.
Overwegen iets langer dicht
Als het spoor glad is kunnen treinen minder goed remmen. Om te voorkomen dat treinen doorglijden en op een open overweg terechtkomen, passen we in de herfst de instellingen bij vijf overwegen aan. Zodra de trein het station komt binnenrijden, sluit de overweg achter het station sneller dan anders. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op overwegen. Voor automobilisten, fietsers en voetgangers betekent dit iets langer wachten bij de overweg.
Aangepaste dienstregeling
Als extreem weer wordt voorspeld, kunnen NS en ProRail het zekere voor het onzekere nemen en een aangepaste dienstregeling rijden. Lees meer over het aanpassen van de dienstregeling op de pagina ‘Aanpassen van de dienstregeling’. Bron: NS.

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: