Grote winst bij Stadler

Op dit moment worden bij Stadler in Bussnang Zwitserland, de jaarcijfers over 2010 bekend gemaakt. De miljoenen Zwitserse Francs vliegen om je oren. Een ding is zeker, het was een succesvol jaar voor onze Zwitserse vrienden. Met een omzet van 1.077 miljoen CHF behaalde zij makkelijk het niveau van vorige jaren. Met een orderportefeuille 2.866 miljoen CHF staat Stadler er goed voor. De Flirt en de KISS waren echte succesnummers.  Ja met flirten en kusjes kom je een heel eind.
Bijzonder goed heeft de afdeling in Duitsland zich ontwikkeld. De lancering van de dubbeldekker, KISS genaamd, was een gouden greep. Met Regio Berlijn en CFL uit Luxemburg werden goede zaken gedaan met dit nieuwe model van de Stadler familie. De drie Zwitserse vestigingen werken goed mee aan de volledige capaciteit en succes. Natuurlijk blijft in Bussnang in het Zwitserse de grootste vestiging.

Een minpuntje voor Stadler was dat de lange-afstandsverkeer dubbeldekkers opdracht van SBB, deze werd toegewezen aan Bombardier. De teleurstelling hierover was zeer groot.

De nieuwe vlaggenschepen op het spoor

In het jaar 2010 kwamen de nieuwe vlaggenschepen van Stadler voor het eerst op de rails: De nieuwe dubbeldekker KISS (comfortabele innovatief ) Flirt voor de SBB en met een top snelheid van 200 km per uur voor de Noorse staatsspoorwegen. Ook werd de KISS met zeven treinen, die de snelheid 200km per uur halen , uitgeleverd aan Oostenrijk, om tussen Wenen en Salzburg te gaan pendelen.

Verkopen op een rijtje

KISS waarvan er acht voor de staatsspoorweg CFL van Luxemburg zijn. Naast Luxemburg rijden in slechts twee jaar tijd KISS in vier landen (Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg).

Breed-spoor-Flirts geleverd aan Wit Rusland en Estland. geschikt gemaakt voor het normale spoor in Finland om door te kunnen rijden naar Helsinki.(zelfs bij -40̊C)

De verdere kwamen er orders binnen voor de FLIRT uit Tsjechië, Italië, Duitsland en Zwitserland. Tot nu toe werden er sinds lancering in 2004, maar liefst 669 van dit type verkocht.

Ook succesvol was de tram ontwikkeling. In het afgelopen jaar gaven de steden Stuttgart, Genève, Bergen en Bochum, Stadler opdracht tot het leveren van trams

De grootste en sterkste locomotief van de wereld: Stadler levert zeven locomotieven aan de Braziliaanse spoorwegmaatschappij voor het goederenvervoer van Sao Paulo naar de haven in Santos.

Hybride locomotieven voor de rangierdienst van de SBB doe het goed. Zij gaf opdracht tot 30 van deze opnieuw-ontwikkelde schone locomotieven.

Naast de vestigingen in Europa opende Stadler in april van dit jaar: Spoor Stadler een dochteronderneming in Amerika. Het afgelopen succes op deze markt met een contract voor 37 treinen (GTW ) kunnen zij in Noord-Amerika hun aandeel gaan versterken.

Al deze ontwikkelingen van de werkzaamheden leveren extra banen op. Tot in het jaar 2013 worden in Berlijn en Brandenburg de capaciteiten uitgebreid en het aantal van het samenwerkingen worden verhoogd met ongeveer 300 aan meer dan 1100 man. Twee nieuwe plaatsen ontwikkelen zich: In Berlijn wordt een extra assemblageplaats ontwikkeld. De capaciteiten van de definitieve assemblage wordt daardoor over 50% meer. In Berlijn Reinickendorf ontwikkel zich een afdeling voor de productie van de KISS voor Duitsland en Luxemburg.

De  vooruitzichten
Hoe de situatie betreffende orders op de lange termijn zullen ontwikkelen, is moeilijk te zeggen.
Maar Stadler zal alles op alles zetten om de ontwikkeling en capaciteit van banen veilig te stellen. Innovatie en productverbetering staan hoog in het vaandel. We zullen dit jaar vast en zeker nog van Stadler nieuwe verkopen horen.

%d bloggers op de volgende wijze: