Groene Reiswijzer

SCHIPHOL – KLM-topman Pieter Elbers en NS-baas Roger van Boxtel pleitten het afgelopen jaar in afzonderlijke interviews met o.a. Luchtvaartnieuws Magazine al voor betere treinverbindingen in Europa als alternatief voor vluchten naar dichtbij gelegen zakensteden zoals Londen, Parijs, Brussel en Berlijn. Nu doen ze dit gezamenlijk nog eens in een oproep in NRC Next.

Greenpeace lanceert reisvergelijker voor trein, auto, vliegtuig en bus en vergelijkt ook CO2-uitstoot naar Europese steden. Trein, bus of toch met het vliegtuig? Met de Groene Reiswijzer vergelijk je de prijs, reistijd en CO2-uitstoot naar de populairste steden van Europa. Op groenereiswijzer.nl ontdek je wat het verschil is als je kiest voor de trein, de auto of vliegtuig.
Waarom doe Greenpeace dit?
Cas van Kleef van Greenpeace: “Je hoort steeds vaker dat vliegen slecht is voor het milieu. Sommige mensen vragen zich daarom af of ze wel of niet meer kunnen vliegen. Maar de trein of bus reizen, lijkt binnen Europa vaak een minder goed alternatief. Of we denken er niet eens meer aan! Wat het verschil nou écht is, dat kon je nergens makkelijk vergelijken. Daarom hebben we de Groene Reiswijzer ontwikkeld, waar je je reis naar de populairste bestemmingen in Europa snel en makkelijk vergelijkt. Een wijs begin van je reis!”
Groen op reis
Met de Groene Reiswijzer zie je de gevolgen van je reis voor je tijd, het klimaat en je portemonnee. Zo kun je een bewuste keuze maken. Want vliegen lijkt de snelste optie, maar uit ons onderzoek blijkt dat vliegen of treinen op korte afstanden niet zo veel verschil maakt. Als je tenminste je reistijd naar het vliegveld, en de wachttijd voor vertrek meetelt. Londen is de populairste stad voor een citytrip. Maar als je vliegt, sta je niet eens zo veel sneller naast de Big Ben, dan wanneer je met de trein zou gaan. We hebben ook laten berekenen hoe snel het zou kunnen, als er geïnvesteerd wordt in het spoor en de dienstregeling beter wordt.
Goede reisplanner is hard nodig
Cas van Kleef: “Er zijn tientallen websites waar je makkelijk het hele vliegaanbod te zien krijgt. Bij het maken van de Groene Reiswijzer hebben we zelf gemerkt hoe ingewikkeld het is om dat voor een trein- of busreis te doen. Er zijn veel minder opties en veel websites zijn onvolledig of onhandig in gebruik. Daardoor lijkt het meest klimaatvriendelijke vervoersmiddel, nu ook het meest ingewikkelde. We vinden dat de NS, samen met internationale spoorwegmaatschappijen, hun reisplanners moeten verbeteren. Ook vliegmaatschappijen en reisbureaus kunnen helpen. Door bijvoorbeeld als eerste optie een treinreis aan te bieden als de bestemming goed bereikbaar is per spoor.”
Duurzaam reizen
Uit onderzoek blijkt dat de trein een veel aantrekkelijker alternatief wordt als de service, verbindingen en prijzen verbeteren. De tweede stap is investeren in een HSL-netwerk, waarmee de trein in veel gevallen zelfs sneller wordt dan het vliegtuig. Wij vinden dat het kabinet het voortouw moet nemen om de meest groene reisoptie sneller, betaalbaar en makkelijk te maken. Daarom hebben we het luchtvaartmanifest “Zet de luchtvaart op het juiste spoor” gelanceerd. Deze is inmiddels door 40.000 mensen ondertekend.
Meer informatie via Greenpeace Nederland

Achtergrondinformatie
Hoe heeft Greenpeace gerekend? Voor de CO2-uitstoot gaat het om de uitstoot per kilometer van 1 persoon (reizigerskilometer). De cijfers zijn gebaseerd op berekeningen van het onderzoeksrapport Vergelijk vliegen met treinreizen voor korte afstanden (2018) en de database van CO2emissiefactoren.nl
De vliegreizen zijn gebaseerd op directe vluchten. Er is ook rekening gehouden met de extra klimaatimpact van CO2-uitstoot op grote hoogte. We hebben de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek ook meegerekend.
Voor de autorit gaat Greenpeace uit van twee inzittenden in een middelgrote benzineauto.
Reistijd: deze cijfers zijn gebaseerd op het rapport Spoorboek voor de toekomst, RometoRio.com en GoogleMaps op 18-05-2018. Ze gaan uit van de snelste verbinding, inclusief overstap- en inchecktijden, maar zonder pauzes.
HSL reistijd: veel mensen vinden treinreizen te langzaam en kiezen daarom voor het vliegtuig. Onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV heeft uitgerekend wat de reistijd per trein kan zijn als geïnvesteerd wordt in hogesnelheidslijnen. Dit noemen ze de HSL reistijd.
Prijs: ticketprijzen schommelen enorm. Om je toch een idee te geven, hebben ze bij Greenpeace gekeken naar een de ticketprijzen voor een enkele reis op 20 juli 2018 zoals werd aangeboden op 18-05-2018.

Lees ook:  Hoe snellere treinen voor minder vliegtuigen zorgen

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: