Gemoderniseerde Bombardier dubbeldekstreinen NMBS

Advertentie

m5-sBerlijn, 07 mei 2009  – Eerste van de  130 bijzondere mooie gemoderniseerde Bombardier dubbeldekstreinen voor de NMBS in België officieel gepresenteerd.

Met een aantrekkelijk design en innovatieve technologiën kenmerken een moderniserings-project en betekenen een mijlpaal in Bombardier’s partnership met NMBS die de vernieuwde volledig gemoderniseerde M5-dubbeldekrijtuigen meteen vanaf 11 mei 2009 inzet.

Foto: Bombardier

De eerste van een serie van 130 gemoderniseerde Bombardier dubbeldekstreinen van het type M5 voor de NMBS werd vandaag officieel gepresenteerd, tijdens een feestelijkheid in het Brusselse Zuid Station, in aanwezigheid van minister Steven Vanackere en tal van prominenten. Het moderniseringsproject is het eerste van zijn soort in samenwerking tussen NMBS en Bombardier, en een mijlpaal voor hen beide. Het omvat een vernieuwing van zowel technische en design onderdelen, zoals nieuwe zitplaatsen en vensters, airconditioning in de stuurpost, nieuwe vestibules met automatische deuren en nieuw ontworpen bagageruimtes. Doordat het design van de gemoderniseerde M5 rijtuigen op dat van de M6 gebaseerd is, worden beide types vrijwel identiek. Marc Descheemaecker, CEO NMBS: “Ik voel mij fier dat een dergelijke transformatie door de medewerkers van de NMBS kan worden uitgevoerd. De modernisering van de M5 rijtuigen laat toe aan de reizigers aan boord een beter comfort aan te bieden. Het resultaat is verrassend. Ik denk dat de reizigers moeite zullen hebben een gemoderniseerd M5 rijtuig van een nieuw M6 rijtuig te onderscheiden, dermate zijn ze gelijkaardig. De samenwerking met Bombardier laat de NMBS toe nieuwe en vernieuwende vaardigheden te verwerven. Ik verheug me daarover. Steven Vanackere, eerste minister: “De NMBS moet ervoor te zorgen dat de belangrijke budgettaire inspanningen vanwege de overheid, zo spoedig mogelijk voelbaar zijn bij de reiziger door meer comfort, stipter verkeer, minder materieelpannes. De gemoderniseerde M5 rijtuigen zijn zeker een stap in de goede richting. Deze modernisering door het eigen NMBS personeel toont mij dat de NMBS een maatschappij is die kwalitatief hoogstaand werk kan afleveren. Hopelijk inspireert dit veel jongeren om de stap naar een tewerkstelling bij de NMBS-Groep te zetten.“ De M5-dubbeldekkers werden eind jaren ‘80 bij Bombardier Transportation in Brugge gebouwd. Op dat ogenblik waren dat de allereerste dubbeldeksrijtuigen op het Belgische 2 spoorwegnetwerk. In April 2007 kreeg Bombardier Transportation van de NMBS de opdracht deze rijtuigen te moderniseren. Deze modernisering wordt uitgevoerd tussen oktober 2008 en einde 2011 in de NMBS werkplaats van Cuesmes en gebeurt in drie fasen. In een eerste fase testte Bombardier de uitvoerbaarheid van het concept door de eerste twee voertuigen zelf te moderniseren. De volgende vier voertuigen worden door Bombardier en de NMBS
samen gemoderniseerd, met als doel Bombardier’s kennis, vakbekwaamheid en technologie over te dragen aan de NMBS. Uiteindelijk zal Bombardier de NMBS voor de resterende 124 voertuigen alle nodige onderdelen leveren in “Just-In-Time” kits. Laurent Troger, President Bombardier Transportation, Services: “Dit contract is een mijlpaal in het partnerschap tussen de NMBS en Bombardier. We zijn verheugd met het vertrouwen dat de NMBS in onze moderniserings-vaardigheden stelt en kijken uit naar het verder uitbouwen van onze samenwerking.” Johan Van den Bussche, Chief Country Representative Benelux, Bombardier Transportation: “Dit succesvol moderniseringsproject is een blijk van Bombardir’s combinatie van drie complementaire troeven: superieure design en uitvoering, concurrentiële prijzen voor kwaliteitswerk, en de synergie met de NMSB rijtuigen van het type M6.”

m5-s1