Geen Alstom maar Siemens voor Eurostar

Eurostar, de spoorwegmaatschappij van de hogesnelheidstrein die Brussel en Parijs met Londen verbindt, heeft tien treinstellen van het e320 type besteld bij de Duitse producent Siemens. Eurostar investeert volgend jaar 820 miljoen euro in zijn treinenpark. De bestaande treinen krijgen een revisie en nieuw design en er worden nieuwe treinen aangekocht. De keuze voor Siemens betekent een tegenslag voor het Franse Alstom, die de bestaande vloot leverde. Frankrijk reageerde donderdag flauw op deze beslissing dat hogesnelheidstreinen die Eurostar nu besteld heeft bij Siemens niet conform zijn aan de veiligheids-eisen in de Kanaaltunnel. De DB die ook met Siemens treinen rijdt, heeft wel toestemming gekregen wat de veiligheid betreft voor de tunnel en mag testritten gaan maken. De Franse minister en staatssecretaris voor Transport gaven donderdag aan “verbaasd” te zijn over de bestelling van Eurostar, dat voor het grootste deel in handen is van de Franse spoorwegen en hebben de Eurostar opgeroepen om “zijn aanbesteding conform de huidige veiligheidsregels te stellen”. Eurostar-woordvoerder Bram Smets heeft donderdag in Londen verzekerd dat de Eurostar e320-treinen, die door het Duitse Siemens gebouwd worden, conform de veiligheidsregels zijn die gelden in de Kanaaltunnel. Foto: Zo werd de Siemens e320 in Londen gepresenteerd.

U kunt op de hoogte blijven van het laatste nieuws door u emailadres op te geven bij onze berichtendienst. Uiteraard is uw privacy gegarandeerd en kunt zich ten aller tijden weer uitschrijven. Probeer het eens!

Reageren? Klik hier.
Foto en Forum items Eurostar

%d bloggers op de volgende wijze: