Foutje dat miljoenen kost

Advertentie

De nieuwe FLIRT (Stadler) van Keolis die tussen Kampen – Zwolle en Zwolle – Enschede gaat rijden.. (Foto: Keolis)

“Tijdens testritten rezen er problemen”, aldus een woordvoerder van ProRail tegenover OV-Magazine. De bodem kan de verhoogde snelheid niet aan. Het spoor en de bovenleiding gaan als het ware golven, waardoor de trein niet meer goed onder de draad dreigt te komen. “De trein gedraagt zich dan als een achtbaan”, aldus een betrokkene tegenover het vakblad. De problemen zouden voor een kostenpost van tientallen miljoenen euro’s kunnen zorgen. Door deze fout bij de vernieuwing van de spoorlijn Zwolle – Kampen gaat ook het nieuwe station Zwolle Stadshagen komende zondag niet open. Keolis zou zondag Zwolle Stadshagenbij bij de start van de nieuwe concessies geopend worden, maar dat gaat nu niet door. De spoorlijn is dit jaar opgeknapt en voorzien van bovenleiding. Zodat de oude diesel treinen op stal kunnen, of deze nu tijdelijk terug komen is niet bekend.
De dienstregeling was al krap, doordat de onderstations verkeerd zijn ingericht. Het vermogen van de onderstations (zowel die tussen Zwolle en Kampen als tussen Zwolle en Wierden) is ontworpen met de verkeerde trein als uitgangspunt, waardoor de nieuwe FLIRT treinen van Keolis niet op snelheid kunnen rijden. De komende maanden gaat er onderzocht worden hoe de zaak het beste opgelost kan worden. De betrokken partijen geven vandaag een persconferentie met meer details.