+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Heeft de NS recht op overmacht?

Treinennieuws lid

Heeft de NS recht op overmacht?

Vanmorgen het stukje van Guido gelezen op de site.
    Ik ben het helemaal met hem eens!
    Naast de vraag of Rover stennis maakt, ben ik van mening dat de media zich ook wel eens beter mag laten informeren voordat ze e.e.a. maar publiceren.
    Je kunt een artikel positief en negatief in de media weergeven.
    Ik ben dan ook van mening dat de media veel stennis onder de Nederlanders kan voorkomen door eens wat positiever hun artikelen in de media weer te geven.
    En dit heeft niet alleen betrekking over de NS.

Ik ben heel benieuwd of jullie dit ook vinden.
    Verder wens ik een ieder veel sneeuw en ijspret met al het plezier en ongemakken wat dit met zich mee brengt.

Groet, Renco

Administrator dammie's schermafbeelding
    Dankjewel Renco,

Via diverse reacties is mij inmiddels verteld dat de sneeuwproblemen in het buitenland voornamelijk worden veroorzaakt door lawines of het gevaar erop. Uiteraard hebben we het in dat soort landen ook ook over meters sneeuw en niet over centimeters. Maar dit soort landen hebben volgens mij ook geen land dat vol ligt met wissels. De vraag is of wij dit moeten hebben, zoveel wissels die alleen maar kunnen bevriezen. Ik heb te weinig kennis van deze zaken maar ik kan mij voorstellen dat minder wissels er ook voor zorgt dat we de rest van het jaar minder stations kunnen bereiken. Misschien dat de NS bij elke sneeuwbui een paar 100 man extra kan inzetten en zo elke wissel in Nederland kan laten bewaken door 2 medewerkers met een bezem en een gasbrander om de ijsblokken eruit te hakken/vegen.
    Maar ik kan dit verzinnen achter een toetsenbord zonder enige kennis. Ik denk dat de ervaren technische mensen er meer verstand van hebben en als het kon dat we het al zouden doen. Ik wil ook niet weten wat de oplossingen allemaal zouden kosten en of de gemiddelde treinreiziger het ervoor over heeft om dit te betalen.
    Webmaster in hart en nieren

Treinennieuws lid
    Ik ben gelukkig een buitenmens.
    Als de NS door "overmacht" niet rijd, neem ik een heerlijke snipperdag en ga lekker schaatsen.
    Problemen worden groter gemaakt door mensen dan dat ze zijn.
    Je kunt je ook aanpassen naar de omstandigheden........... maar dat is voor sommige best moeilijk.
    Nu in ieder geval lekker van het winterweer genieten. :-)

Treinennieuws lid
    Ik had eerder willen reageren, maar dat is mij niet gelukt. NS en ProRail hebben recht op overmacht, maar niet nu. Het is te accepteren dat er soms - bijvoorbeeld door sneeuw - een wissel uitvalt. Het valt ook te accepteren dat dit gepaard gaat met hinder voor reizigers. Wat niet te accepteren is, is dat de dienstregeling bij één grote storing of bij meerdere kleine storingen vast loopt doordat de bijsturing het niet aan kan. Dus door logistieke problemen. Uiteraard is het bijsturen van treinen een ingewikkelde puzzel.

Een uitgebreide analyse van de spoorproblematiek:
    Analyse van de spoorproblemen

Kwam het onderstaande bericht tegen:

‘Reizigers die zich niet langer door de NS willen laten afschepen, doen er goed aan bij wijze van protest niet langer de volledige ritprijs te voldoen.’ Dat stelt de Maatschappij Voor Beter OV. De NS levert niet de kwaliteit die in het jaarlijkse virtuele spoorboekje wordt beloofd. Het bij zeer rustig winterweer toch bieden van slechts een uitgedunde dienstregeling is blijkens de website van het LOCOV niet aan dit landelijke consumentenoverleg voorgelegd, en is daarmee illegaal. Als de NS zich niet aan de spoorwegwetgeving houdt, hoeven reizigers dat naar de mening van Voor Beter OV ook niet.

Voor Beter OV is altijd tegenstander van zwart- of grijsrijden geweest omdat de vervoerders de reizigersopbrengsten nodig hebben om aan de terechte kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Ook de NS-reiziger heeft doorgaans braaf het volledig verplichte bedrag voor zijn enkeltje, retourtje of abonnement betaald. De afgelopen week is echter duidelijk geworden, dat de NS desondanks de redelijkerwijze te verwachten kwaliteit bij lange na niet levert. Passagiers staan op veel trajecten langer te wachten op het perron, moeten vaker overstappen en worden in overvolle treinen vervoerd. Daarmee vervalt de argumentatie dat 'reizigers betalen zodat vervoerders die inkomsten kunnen aanwenden voor een behoorlijk product'. Daarom kan redelijkerwijze niet langer van reizigers worden verwacht dat ze de volledige ritprijs voldoen, aldus Voor Beter OV.
    De reizigersclub kan zich goed voorstellen, dat reizigers de betaalde prijs in gelijke mate naar beneden bijstellen als de NS met de kwaliteit heeft gedaan. Passagiers die bij voorbeeld van Rotterdam naar Apeldoorn reizen en slechts een kaartje kopen voor het traject tot Amersfoort, hebben -zolang een volstrekt overbodige verschraling van de treindienst nog aan de orde is- gewoon gelijk, vindt Voor Beter OV. ‘Abonnementhouders op de door de kwalitatieve kaalslag getroffen trajecten zouden na het verstrijken van de geldigheidsduur toch nog enkele dagen met dat abonnement kunnen reizen, eveneens ter compensatie van de beroerde kwaliteit die de NS thans biedt.’

bron: fok.nl
    Ik ben niet erg juridisch onderlegd maar lijkt me toch pittig stom van zo een club om dit soort praktijken te gaan adviseren. Uiteraard is het nog stommer om dit te gaan opvolgen.

Deze vorm van eigen rechter spelen lijkt mij niet aan de orde. Misschien kan iemand mij vertellen wat je koopt bij de NS?

- een plaatsbewijs
    - kwaliteit
    - een vervoersbewijs.

Wanneer je een vervoersbewijs koopt bij de NS dan maakt de manier waarop niet uit. Wel zit er waarschijnlijk een soort van verwachtingswaarde in. Weet iemand of de NS in de voorwaarden iets heeft opgenomen over de kwaliteit van vervoer? Ik kan mij voorstellen dat er een minimaal aantal dagen zijn opgenomen dat de kwaliteit niet haalbaar is? Ik maak de vergelijk met bijvoorbeeld de bouwsector, hierin zijn ook "werkbare dagen" opgenomen en ik denk dat de bouwsector al een tijdje stil ligt of met vorstverlet is?

Wanneer de "niet werkbare dagen" in de voorwaarden zijn opgenomen dat is het namelijk ook al in het tarief verwerkt en wordt het een pittig zinloze actie. Betaald deze club de boete wanneer met toch voor zwart rijden wordt aangehouden?

Treinennieuws lid
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dammie Bekijk bericht

Ik ben niet erg juridisch onderlegd maar lijkt me toch pittig stom van zo een club om dit soort praktijken te gaan adviseren. Uiteraard is het nog stommer om dit te gaan opvolgen.

Deze vorm van eigen rechter spelen lijkt mij niet aan de orde. Misschien kan iemand mij vertellen wat je koopt bij de NS?

- een plaatsbewijs
    - kwaliteit
    - een vervoersbewijs.

Wanneer je een vervoersbewijs koopt bij de NS dan maakt de manier waarop niet uit. Wel zit er waarschijnlijk een soort van verwachtingswaarde in. Weet iemand of de NS in de voorwaarden iets heeft opgenomen over de kwaliteit van vervoer? Ik kan mij voorstellen dat er een minimaal aantal dagen zijn opgenomen dat de kwaliteit niet haalbaar is? Ik maak de vergelijk met bijvoorbeeld de bouwsector, hierin zijn ook "werkbare dagen" opgenomen en ik denk dat de bouwsector al een tijdje stil ligt of met vorstverlet is?

Wanneer de "niet werkbare dagen" in de voorwaarden zijn opgenomen dat is het namelijk ook al in het tarief verwerkt en wordt het een pittig zinloze actie. Betaald deze club de boete wanneer met toch voor zwart rijden wordt aangehouden?
    Ik heb het bericht ook op treinreiziger.nl geplaatst, omdat ik het een opvallend bericht vond. Maar ik heb daar inderdaad wel een kanttekening bij gemaakt, zie vooral de laatste alinea:
    Voor Beter OV: Reiziger moet uit protest niet de volledige ritprijs betalen

Er zijn afspraken over minimale bedieningen van stations. Daaraan voldoet de aangepaste dienstregeling. De Algemene Voorwaarden zijn verder duidelijk: de reiziger moet een geldig vervoersbewijs hebben.

Je treinkaartje is in beginsel een vervoersbewijs, geen zitbewijs. Je kan dus geen zitplaats op eisen. De regel is wel: heb je een 1e klas ticket en moet je staan, dan wordt het verschil tussen 1e en 2e klas vergoed.

Er is wel een uitzondering: reizigers die normaal met de laatste trein van Utrecht naar Almere reizen, moeten nu eerder op pad. Dat zou je met het reizigershandvest van NS ter discussie kunnen stellen. Citaat: "Wanneer u door vertraging van de laatste door NS gereden trein niet meer op het station van bestemming kunt komen, zorgt NS ervoor dat u alsnog op het station van bestemming aankomt. Indien, aldaar aangekomen, regulier en gepland aansluitend openbaar vervoer op dat moment niet meer beschikbaar is als gevolg van de bij NS opgelopen vertraging van de laatste trein, zorgen wij ervoor dat u alsnog aankomt op uw eindbestemming als die inNederland ligt. Wij kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een taxi of ander vervoer in te zetten."
    Uitvallen van de laatste trein is vertraging, en je zou als zodanig een beroep kunnen doen op deze belofte. Dat betekent dus: taxikosten declareren.

Red face

Even iets luchtigs tussendoor:

Wie denkt dat alleen de Nederlandse Spoorwegen last hebben van winterse weersomstandigheden, heeft het mis. In Montenegro staat een trein al drie dagen vast in de bergen door hevige sneeuwval.

In de trein zijn vijftig passagiers aanwezig. Het is niet bekend hoe zij er aan toe zijn. Volgens lokale media is één van hen overleden aan een hartaanval.
    Een reddingspoging door een speciale eenheid van de politie is niet gelukt. Door een lawine kwamen de agenten zelf vast te zitten. Om zich tegen de kou te beschermen, zitten zij nu ook in de trein. Met een andere trein wordt nu geprobeerd de gestrande trein te bereiken.
    Montenegro beleeft momenteel de strengste winter in vijftig jaar. Veel wegen zijn daarom onbegaanbaar.

Bron: FOK
    Dat is weer eens wat anders dan een uurtje vertraging

Mooi item in RTL nieuws vanavond van Treinreiziger.nl:
    RTL XL

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten